onsdag 11 januari 2017

Kulturfestivalen i Panjim 6 -15 januari 2017

Grundorsaken till min planerade, men hastigt beslutade resa till kulturfestivalen i Panjim var att samordna den med ett kort sammanstrålande med mina vänner i norra Goa.


Närmare 500 numrerade försäljningsbås var det enda vi fick ut av festivalen på eftermiddagen. Kulturprogrammet från den stora scenen pågår dagligen mellan 18.00 och 22.00. Lite snopet, men så är det här i Indien. Informationen i detaljer och klockslag m.m. är urusel eller obefintlig. Här kallar man samman ett enormt uppbåd av dansare, musiker, sångare, skådespelare och allt inom kultur och visar upp det. Men glömmer att informera om när och var. Nu är indierna så många att det blir fullt ändå. Men för oss turister är det svårt. Jag hade dock planerat för kvällen med sovplats på vandrarhem, för jag misstänkte att det kunde röra sig om kvällsprogram.

Jag tror att det officiella namnet var kultur från Väst-Bengalen, men det var från alla håll i Indien. Jag gissade utifrån texten i tidningen att det handlade om sång och folkdans. Till en del gjorde det det, men mycket hade upplägget från cirkusnummer. Det blev allt våghalsigare och vildare. 

En ensam dam på scenen utrustades med ett fyllt vattenglas i halvliterstorlek på huvudet och dansade med det utan att hålla i det. På glaset placerades två tioliterskärl, troligen tomma. Efter ett tag komm två nya kärl upp på huvudet. Med allt detta hoppade och dansade hon runt på scenen på lite olika sätt. Därefter kom fyra nya kärl, nu något mindre upp på huvudet, så att den lilla kvinnan hade ca två meter i höjd på huvudet. Inget kras, helt enastående, men kanske inte direkt folkdans. 

Annars dök det upp folkdans med eld, ljusstakar och knivslagsmål. Dock ingen blodsutgjutning. Men mest var det musik, sång och dansglädje. Ett fantastiskt och helt gratis arrangemang i nästan oavbrutna fyra timmar.


I några hörn pågick också dockteatrar med annan sång och med bongotrummor och handorglar. Just handorgeln har blivit en favorit hos mig.



Jag sov gott i min sovsal för fyra, tillsammans med två irländska gossar.    Lennart

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar