söndag 8 januari 2017

Bokens utveckling in i nya media



Jag har ofta undrat över mänsklighetens historia där många kämpat för utvecklingen av mänsklighetens idéer och kunskaper och där andra ägnat sig åt att bränna biblioteken. Naturligtvis har världens böcker även brunnit av olyckshändelser och människor dött och tagit kunskaperna med sig. Men jag inbillar mig ändå att de största förlusterna skett genom våld. Hur skulle världen ha sett ut om vi hade behållit de kunskaperna, om vi fått behålla den produktion som skulle funnits, brända städer och allt människans slit för framgång?

Idag är mycket av sådan förstörelse inbyggd i produktionen av böckerna. Förr var boken något dyrt och mycket speciellt, särskilt innan läskunnigheten hade spridit sig över världen. En bok kunde behållas i evighet eller i alla fall i århundraden. Nu har den en vanlig livslängd på några år. Efter tryckningen får den leva i högst ett par år innan den reas bort ur alla lager, eventuellt får den en andra chans som pocket eller ljudbok om den lämpar sig för det. Väldigt få böcker överlever ytterligare några år genom höga försäljningssiffror och får några upplagor till.

I stort sett ingen bok finns i något boklager som osåld efter fem år. Biblioteken har storsäljarna tills de faller sönder och antikvariaten, som slås ut ett efter ett av ekonomiska skäl, precis som bokhandeln, försöker klara sig på bokauktionerna och därmed kunna fortsätta att rädda åtminstone några boktitlar.



Böcker utgivna på olika språk spelar i olika divisioner genom att antalet läsare skiljer sig otroligt mycket åt. Om 500 miljoner talar hindi och endast 30 % av dem läser böcker (läskunnigheten är redan låg, det kulturella användandet av böcker även så i Indiens lägre kaster och man saknar bokhylla), så är antalet möjliga läsare ändå 150 miljoner. Om nu min bok är tillräckligt Bollywood eller på annat sätt kulturellt anpassad till läsargruppen. En bok på svenska har kanske 6 miljoner möjliga läsare. Hur stor upplaga vi trycker sedan är svårare ändå att räkna fram. Men i Sverige är det nästan aldrig tal om en förstaupplaga över tio tusen exemplar. Många böcker trycks i några hundra exemplar, varav många aldrig säljs. Det är lätt att förstå vad det betyder för kostnaderna.

Samtidigt kommer fler böcker ut i alla länder än någon av innevånarna hinner med att läsa om. Alla dessa slåss om samma eller krympande antal läsare. Bara för att vi i Sverige ska kunna ha en möjlighet att se om det kommit ut en viss bok inom ett visst område finns vissa kataloger både i pappersform och på internet och varje utgiven bok har sitt eget unika internationella ISBN-nummer som vi ska kunna söka på. Om jag ser en bok i ett av världens hörn vänder jag på den och noterar numret, kollar på internet och kan direkt se en massa information om boken, inklusive billigaste pris i närmaste internetbokhandel.

För många århundraden sedan producerade vi redan så mycket skrivet material, att ingen enskild människa kunde läsa det under sin livstid. Vi var således i händerna på andra människor som kunde berätta för oss vad som fanns skrivet och innehållet mer i detalj. Vi hamnade i samma bås som analfabeten, som måste köpa läskunskaper. Med det följer också problemet med ökad källkritik. När du hör sagan berättad i andra hand har den alltid förändrats något.

För att skydda författaren och hens rätt till ersättning för nedlagt arbete, finns internationella och nationella regler om upphovsrätt. Dessa regler gäller i många decennier, d.v.s. långt efter att boken dött på marknaden! Väldigt ofta säljs dessa rättigheter eller ärvs av barn till författaren. På så sätt får i alla fall någon gång en levande människa någon glädje av en eventuell ersättning, för en ersättning kommer ju faktiskt inte att äga rum för att ett arbete är nedlagt, i alla fall väldigt sällan. Ersättningen betalas i olika former ut om boken fått några läsare vi kan räkna.

För många författare, de allra flesta ser inte röken av någon ersättning att tala om, handlar publicerandet mest om att få komma till tals. Ett slags utnyttjande av yttrandefriheten om den nu finns där man bor. Här finns även ett brinnande intresse av att föra de mänskliga kunskaperna vidare och nå andra människor med idéerna, så att de kan bygga vidare. Ty författarna är oftast införstådda i dialektiken i tankarnas utveckling. En tanke föder en annan och tillsammans bygger de en tredje. En del är naturligtvis övertygade om att ha upptäckt de eviga, gudomliga sanningarna och kämpar och bekämpar med alla tillåtna och otillåtna medel, men dessa dårar besegras alltid av Tiden. Tiden kommer alltid ikapp och avslöjar den ofärdiga tanken och ersätter den med nästa sanning, så länge vi erkänner att det är något vi tror på för tillfället. När vi säger att forskningen har visat något, menar vi alltid i bästa fall hittills!

Det finns en del sanna påståenden, de flesta skapade genom definition, som alltid kommer att vara sanna, eftersom de inte kan bevisas vara osanna utan att vi ändrar vårt sätt att tänka. Bland dem finns att två och två är lika med fyra och att Allah är störst! Men anhängaren av islam kan aldrig med logik påstå att någon av de hinduiska gudarna inte är större. Matematikern kan dock föra i bevis att fyra är större än tre.

Allt fler inser att nuvarande regelverk och handlingsmönster inte optimalt understödjer denna yttrandefrihet och vilja att föra kunskaperna vidare. För den som skulle kunna föra resonemangen vidare kanske aldrig kommer att få chansen att läsa dem, då de inte existerar längre!

Mycket få personer tjänar stora pengar från författande och de har redan professionell hjälp till sitt skydd. Ändå tror jag att bara upphovsrätten för digitala medier behöver ändras för att åstadkomma de förbättringar som behövs.

Boken har genom tryckkonstens och distributionens utveckling förvandlats från en dyr och unik företeelse till en billig och massproducerad tingest, ibland såld i en matvarubutik för samma pris som en liter mjölk. Detta är i sig en paradox, som inte medger någon ersättning till vare sig författare eller förlag av den storlek som behövs för att trygga utgivning i fortsättningen.

Särskilda butiker för böcker får härigenom inga marginaler att använda för att hålla böcker i lager i väntan på att dessa ska säljas, återstår snart bara s.k. internetbokhandlar, som själva inte har några lager att tala om. Och den tryckta papperstidningen går samma väg.

Den nyproducerade boken är visserligen inte lika billig som reaboken i matvarubutiken, men många läsare accepterar detta för att få läsa vad de vill. Särskilt om det handlar om studielitteratur som de är ålagda att läsa.

Författaren och förlaget bakom studielitteraturen har det dock svårare än åtminstone den kände fictionförfattaren. De måste producera något som kanske aldrig används, de är helt beroende av skolornas val av litteratur, som av förklarliga skäl endast kan ske efter publicerandet. Naturligtvis finns det gott om författare och andra inklusive redaktörer av olika slag som löpande har uppdrag från förlagen att producera böcker. Långt ifrån alla dessa projekt går ihop ekonomiskt.

Samma manus går ofta att med mindre arbete produceras i nya former som pocketböcker och inlästa talböcker och får därmed ytterligare möjligheter att betala av sina produktionskostnader. Från biblioteksutlåningen kommer i bästa fall ersättning även av dessa, åtminstone till de populäraste författarna.

När böckerna är slut på förlaget och ibland innan dess, skänker idag ofta författare bort sina verk på nätet i en form som kallas för PDF av den ändelse dessa filer har. Företaget Adobe har tagit fram en filtyp som kombinerar bilder och text i dem så att de ser likadana ut på en dataskärm som de kommer att se ut om man skriver ut dem. Dessa s.k. PDF-filer kan laddas ner till din egen dator och oftast helt gratis.

På din dators hårddisk kan du lagra en miljard olika böcker om du vill det, men du kommer aldrig att kunna hinna läsa dem alla.

Om du nu läser allt på skärmen har du uppnått tre saker:
1.      Du har fått hela boken gratis.
2.      Du har fått den i sökbar form, du kan söka i text eller uttryck fritt.
3.      Du kan kopiera vad du vill ur boken, både text och bilder.

Härigenom uppnås både möjligheter som elevers citerande och snabba sökningar i textmaterialet efter vad man behöver, samt faktiskt en rad olika möjligheter att kränka upphovsrätten till materialet. Om rättighetsinnehavarna är införstådda med detta och godkänner fri kopiering eller med inskränkningar, så återstår dock risken för plagiat och urkundsförfalskningar. Dessa är dock ganska lätta att avslöja, då både text och bilder är sökbara på internet om vi bara undersöker och kollar källor, och därmed är upptäcktsrisken överhängande.

Ur samhällets synpunkt har vi dessutom uppnått något som författaren och säkert bildmaterialets upphovspersoner avsett, nämligen ett säkrande av materialet för framtiden.

Genom att placera det på en hemsida i nedladdningsbar form kommer materialet bara att vara säkrat så länge hemsidan uppdateras eller åtminstone upprätthålls, normalt i högst tio år.

Årskostnaden för ett centralt register är ju försumbar och kan delas på nästan ett oändligt antal boktitlar. Med tanke på omständigheterna med rättigheter och annat borde man kanske fråga sig om inte statliga medel borde avsättas för att erbjuda författare och andra att fritt ställa sitt material till andras förfogande på detta sätt. Härigenom skulle en bättre kontinuitet kunna garanteras och kunskapsförlusterna minimeras. Alla bidrag skall tilldelas ett identitetsnummer för texten, oavsett om det handlar om en artikel, en novell eller vilken annan text som helst, på samma sätt som tryckta böcker tilldelas ett ISBN-nummer.

Många har redan upptäckt dessa möjligheter och antalet nedladdningsbara artiklar och hela böcker närmar sig en hopplös mängd att hitta rätt i. Behovet av en central databas är stort och brådskande. Särskilt som många länder redan har en lagstiftning om sparande av allt skrivet och publicerat, en lagstiftning man inte lever upp till egentligen. Det behövs minst en databas för varje språk på jorden, åtminstone sådana som verkligen har ett skriftspråk. Ett internationellt samarbete behövs på regeringsnivå. Många språk dör varje år genom att det inte finns talare och författare på det längre och behovet av att rädda kultur och kunskap är viktigt.

Det finns redan en massa bibliotek av denna typ, men inget som är öppet för alla texter och mest privata rättigheter som styr dessa register. Kostnaden för ett sådant centralt automatiskt register skulle inte behöva överstiga vad reda en del universitet har lagt ner på liknande projekt. Men allt skrivet material i form av PDF måste samlas in. Den dag boken inte längre är tillgänglig på marknaden eller biblioteken ska den också senast publiceras som PDF i registret.


Ingen censur ska vara tillåten, all text ska publiceras och bli kvar publicerad. Om texten strider mot tryckfrihetsförordningarna, ska den kompletteras med en varningstext som föregår den, att den strider mot lagen och att den är åtalad tillsammans med författaren, eller om redan en dom finns, ska en sådan informationstext föregå texten. Men texten i sig själv ska vara skyddad från att bli borttagen, härigenom även garantera en bättre kontroll av lagskipandet.

Nästa generation av böcker är redan på väg in på marknaden. Det handlar dels om VR (Virtuell verklighet) med hjälp utav datorer och dels av hologramteknik också med hjälp utav datorer. Datorbranschen räknar idag med 500 000 användare av VR idag och känner sig besvikna med den låga utvecklingen!

Samtidigt som den vanliga pappersboken har blivit billig och enkel teknik som vem som helst kan producera på egen hand, speciellt om man köper in vissa tjänster som tryckning och annat, blir nästa steg tekniskt på en nivå som motsvarar skapandet av film.

Men både VR och Hologram kommer snabbt att bli tillgänglig i enklare former. Dels kommer snart gratisverktyg av enklare slag för produktion av material med VR och Hologramteknik att utvecklas och presenteras som appar till datorer, och även surfplattor och telefoner.

Själva datorn kommer att förändras.

Dels kommer säkert inom en inte helt avlägsen tid datorkraft i kombination med vad vi kallar en smartphone idag, eller vad redan en surfplatta är idag, kunna projicera enkelt på väggar och demonstrera för en publik eller utgöra en arbetsyta för analyser. De började säljas för något år sedan. Jag har en själv.

Dels blir allt trådlöst. Nästa generation på väg upp i samhället behärskar trådlös teknik och för över material mellan telefoner, surfplattor, datorer, tv, skrivare och annat. I skolväskan har du ett tangentbord och skriver på det om du behöver kommunicera med din surfpatta med hjälp av text. Musen behöver heller ingen sladd, om du nu behöver någon alls.

Både telefoner och datorer kan sedan länge styras av talade instruktioner från oss människor, om vi nu väljer den tekniken. Jag minns min häpnad över de första röststyrda enheterna och skräms av att det gått snart 25 år sedan dess. Idag fungerar det bättre.

Virtuell verklighet syns överallt i reklam som visar personer, som med särskild utrustning upplever och rent av samverkar med en verklighet skapad av datorn. Du hörde en gång någon berätta om D-Day, sedan tryckte man läroboken du kunde läsa, sedan gjorde man filmen, sedan tv-serien och nu kan du gå in i kriget och slåss om du bara får någon att satsa de dyra pengarna på att framställa ett sådant program.

Men tro inte att detta bara handlar om datorspel. Utbildningspotentialen är ofantlig med denna teknik och den används redan där. Men samhällena måste vara med och styra vilka produktioner som blir tillgängliga för framtidens utbildning.

Genom ett internationellt pedagogiskt samarbete för framställning av utbildningsmaterial av alla slag kan kostnaderna sänkas mycket. När boken är digital är översättningen en knapptryckning




bort. När filmen är digital är likaså det talade språket och eventuella undertexter några andra knapptryckningar bort. För VR-tekniken och den närliggande hologramtekniken är språkbarriärerna likaså hanterbara, bara vi organiserar ett brett och övergripande produktionssamarbete. Men det är i första hand ett arbete som skyndsamt måste bedrivas av respektive utbildningsdepartement. Miljarder i utbildningskostnader rinner iväg överallt i onödan, samtidigt som vi inte når upp till den potential dagens teknik kan garantera oss.

Jag har inte tänkt att ta brödfödan från mediekoncernerna. Det är bara styrningen som måste vakna på utbildningsdepartementen och resurser som kanske ska omdirigeras. Mediekoncernerna kan aldrig ha samma mål som samhällets utbildning har.

För det här kan inte den lokala skolan sköta på ett bra sätt, de ska syssla med att stödja elevernas inlärande utifrån redan färdigt material. Detta är frågor på regeringsnivå.

På en internationell nivå blir det säkert hårda diskussioner om vad man ska enas om för produktioner. Starta då med att initialt producera introducerande material för olika ämnesavsnitt, täck t.ex. in alla matteinstruktioner elever behöver möta för att bättre förstå arbetsområden inom matematiken upp till och med gymnasienivå med korta (fem minuter långa) filmer och börja med de filmer som ska kunna användas i förskolan och använd sedan samma höga pedagogiska nivå för resten av filmerna.

Allt gemensamt producerat material skall betalas på regeringsnivå, med alla rättigheter ägda av alla nationer i världen gemensamt, så att all undervisning fritt kan använda sig av det utan några restriktioner eller extra kostnader.


Goa  den 9 januari 2017     Lennart Warenius 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar