måndag 9 januari 2017

Hur Indien får barnen till skolan


Jag befinner mig när detta skrivs i Goa i Indien och här har jag dagligen anledning att se konsekvenserna av bristande utbildning. Läskunnigheten är låg, i bästa fall 95 % i några stater, i sämsta fall runt 60 % i andra, och framförallt i utblottade, men även bland fattiga familjer, är barnen tvungna att arbeta istället för att gå i skolan. Annars klarar sig inte familjen. Vissa familjer tvingas ofta klara sig på mindre än några hundra rupeer eller trettio svenska kronor för allt till familjen för en dag. Priserna går upp och det räcker knappt ens till när alla arbetar.

Nu undrar du hur det går till. Barnarbete är väl förbjudet i Indien sedan länge? Jovisst. Men nöden har ingen lag och lagen om gratis skolgång inklusive böcker, material, skollunch och skoluniform gäller alla barn sedan 2010, men praktiseras bara på de som verkligen skickar sina barn till skolan. Skolan är tack och lov statlig och allt bekostas med centrala medel och prioriteras. Men det hjälper föga om dina föräldrar i alla fall sätter dig i arbete.

Fattigdom är något som skapas av flera deltagande faktorer. En av dem är att det finns för många människor lokalt och globalt. En annan viktig faktor är utbildningsnivån och kunskaperna. En tredje är definitivt vad man låter styra handlingar och insatser i samhället. En fjärde är säkert vad du tror är möjligt. För människan kan åstadkomma mycket, bara ingen skjuter henne och hon hittar tillräckligt med mat att äta och rent vatten att dricka.

Det viktigaste draget i strategin är just skoluniformen och skollunchen. Alla utgifter för familjen utom maten är ofta ouppnåeliga och kläder måste ju ändå barnen ha på sig i de flesta familjer. Även om jag i storstäderna här i Indien sett familjer som bor på refuger och trottoarer, där barnen definitivt inte fått några kläder långt upp i skolåldern. Genom uppsökande verksamhet, där man förklarar reglerna och fördelarna, beslutar fler och fler familjer att skicka sina barn.

Visserligen har det gått mer än sex år sedan lagen kom, men ingenting förändras snabbt när fattigdom råder. Många ledande ekonomer och många tankesmedjor har insett att utrotandet av fattigdomen är en nödvändighet. De har nått dessa slutsatser genom att analysera marknaderna och se att fattiga är dåliga konsumenter. Om vi ska kunna utöka marknaderna och sälja till de fattiga, måste de tillföras resurser att köpa för.

Oavsett från vilket håll man når en slutsats och skapar ett mål, måste man ha strategier för att nå målen. Genom skoluniform och skollunch motiverar vi familjer att skicka barn till skolan. De är ju inte i skolan hela dygnet heller. Föräldrarna kan sätta dem i arbete när de kommer hem och ska göra läxorna.

På samma sätt borde naturligtvis fattiga och oftast arbetslösa vuxna kunna sättas på betingartade städuppgifter, som att ansvara för att en viss yta alltid är städad och ren, mot kompensationen av dagens måltider serverade av på lika sätt rekryterade kockar och serveringspersonal i särskilda bespisningsutrymmen av enkel karaktär. Men bara för registrerade och legala innevånare för att motarbeta illegal invandring. Själva livsmedlen m.m. för matserveringen borde den lokala staden kunna bekosta för den renhållning man härigenom kan erhålla.

Glappet från de grundläggande åtta årens skolgång till den nivå som behövs för att komma ifråga för en av de kvoterade tjänster inom byråkratin i Indien är fortfarande väldigt stor. Det är därför som de 27 % av de offentliga tjänsterna som högsta domstolen i Indien reserverade 1992 bara har tillsats till under 10 %. Dessa grupper får helt enkelt inte fram utbildade. Om jag lovar dig 1 miljard dollar om du kan hoppa 342 cm i höjdhopp, så får du inga pengar!


Goa den 9 januari 2017                             Lennart

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar