söndag 15 januari 2017

En diskussion om läskunnigheten och behovet av att läsa


Jag befinner mig när detta skrivs i Goa i Indien och här har jag dagligen anledning att se konsekvenserna av bristande utbildning. Läskunnigheten är låg, i bästa fall 95 % i några stater, i sämsta fall runt 60 % i andra, och framförallt i utblottade, men även bland fattiga familjer, är barnen tvungna att arbeta istället för att gå i skolan.

Analfabeten är tvungen att betala för läsandet och skrivandet. Med pengar hen inte har. Oftast är hen satt utanför samhället, kan inget om sina rättigheter och skyldigheter. Lagen om gratis skolgång inklusive böcker, material, skollunch och skoluniform gäller alla barn sedan 2010, men praktiseras bara på de som verkligen skickar sina barn till skolan. Om man inte vet om möjligheterna fortsätter livet som innan lagen.

För samhället finns där ett stort behov av att nå ut till alla medborgare med information om alla dessa rättigheter och skyldigheter. I Europa använder vi massmedia och når ut med våra budskap till de flesta på kort tid. Här i Indien handlar det om ett tålmodigt nötande tills man efter en evighet av år har nått ut till hälften.

Några få tv-kanaler med alternativt innehåll drunknar i all kommersialism genom tv och kunskaper genom internet når bara ut till de som verkligen kom till skolan och sedan också hittade till ett modernt bibliotek, oftast mycket långt ifrån där de bor. För medelklassens vespor kanske når dem, men aldrig datorn och internet. Mobilen når ut, kanske till och med en smartphone. Men de når aldrig kunskaperna. En del kanske hittar musik och annat på YouTube. Där tar det slut.

För det indiska samhället är det inga problem att besätta alla de tjänstemannafunktioner man har behov av. Universiteten och högskolorna spottar ut omkring 500 000 examinerade varje år, långt fler än de som behövs. Orsaken är att 67 % är kvar i jordbruket, som nästan helt är lämnat till vad det var innan. Skattebefriat, men också utvecklingsbefriat. Skulle man modernisera jordbruket snabbare än vad som sker, kommer ännu fler att skickas från landsbygden in mot städerna.

Enkelt uttryckt hålls Indiens utveckling nere genom att man är fler än man kan få plats med. Om allt sköts rätt behöver få svälta, men när västvärlden lämnade jordbrukstiden för över hundra år sedan och förflyttade sig genom industrisamhället till informationssamhället, förblev Indien stående. Problemet med en allt ökande befolkning blir det som hindrar utvecklingen. Om man lyckades nå en minskning av befolkningen, särskilt i de fattigare områdena, skulle man kunna minska jordbrukets sysselsättningsgrad och istället modernisera produktionen. Nu sker detta i alla fall, av olika anledningar och människor slås ut genom att de inte längre kan leva på det marken ger dem.

Moderniseringen och användandet av maskiner kräver utbildning av arbetarna utöver vad tidigare generationer kan ge i kunskapsöverföring.

Fattigdom är något som skapas av flera deltagande faktorer. En av dem är att det finns för många människor lokalt och globalt. En annan viktig faktor är utbildningsnivån och kunskaperna. En tredje är definitivt vad man låter styra handlingar och insatser i samhället. En fjärde är säkert vad du tror är möjligt. För människan kan åstadkomma mycket, bara ingen skjuter henne och hon hittar tillräckligt med mat att äta och rent vatten att dricka.

Så länge du hela tiden får veta att du bara ska göra som tidigare, är det svårt att själv genomskåda vad man behöver göra för att möta utvecklingen runt omkring en. Vet du själv hur ditt eget samhälle ser ut om tjugofem år? Tänk dig tjugofem år tillbaka och titta efter hur det var då.

I min egen kristallkula kan vi redan i västvärlden ha nått till robotåldern om tjugofem år. En enorm massa människor har kanske frigjorts i transportsektorn och produktionen. Rent tekniskt är det redan möjligt. Hela fabriker arbetar redan idag med bara robotar och producerar med precision och i en rasande arbetstakt.

Autopoder (automatiska fordon) med lokal intelligens och lokal flödesstyrning skulle omgående kunna tas fram för att sköta all slags transporter. Finjusteringar är på väg i en rad tester med många fordon inblandade.

Uppräknandet av företeelser som kunde sättas igång i robotsamhället är inte särskilt intressant, för det som behövs för att allt ska fungera fattas ännu. Det behövs internationella överenskommelser och gemensamma beslut om gränsövergripande systembyggen. För autopoderna kan inte begränsas av att de bara kan köras i ett enskilt land, utan att kostnaderna ökar drastiskt för robotsamhällets införande.

Men vi kan bara vänta på politikerna, som i sin tur hålls tillbaka av de som hotas i dagens samhälle, inte minst av bilindustrin. Vem lägger pengarna på en lyxbil när den bara kan köras automatiskt i samma hastighet som alla andra fordon på vägen? Vi lite äldre vet i hur många år Kodak lyckades köpa upp alla patent inom digital fotografering.

I västvärlden hålls vi dock inte tillbaka av bristande utbildning och bristande skriv- och läsförmåga. Föreställ dig att du ska leda Indien in i robotsamhället. Hur ska du göra med alla människor? Vilka arbetsuppgifter skapar du? Hur lång tid kommer det att ta innan folk förstår att de inte får köra på de större vägarna själva?
Ändå är det troligaste scenariot att Indien kommer att komma förbi utbildningssvårigheterna och ta ganska snabba steg in i robotsamhället innan detta århundrade är till ända. Men då krävs det bra planering från din sida. Är du beredd att söka jobbet?

Utan att kommentera det stundande robotsamhället är det dock många som ser orostecken för framtidens skriv- och läskunnighet. En del tvivlar på att skolan kan ge eleverna tillräckliga kunskaper och färdigheter i framtiden. Skolan har dock i västvärlden i huvudsak förflyttat sig in i kommunikationssamhället nyligen och är stadd i ganska snabb förändring. Man lämnar pappersboken bakom sig.

Det är just den förändringen som oroar en del åskådare. Eleverna kommer ju att kunna titta på YouTubefilmer för att lära sig och behöver inte läsa längre! Nåja, i själva verket drabbas istället de studerande av större textmassor än tidigare via internet. Men verktygen för att ta sig igenom dem finns också. I själva verket kommer en kraftig kompetenshöjning för de flesta studerande. De som tror att man kan fuska sig igenom studierna blir lämnade på efterkälken.

Det är inte längre Sveriges alla åar och större städer till namn som är kunskapsribban, utan att förstå Sveriges geografi och landskap och natur och att kunna presentera denna information på bästa sätt. Kunskaper och färdigheter för det informationssamhälle de studerande växer upp i.

Ibland är det resultat inom utbildningen mätta med de internationella testerna för resultat i olika årskurser som oroar. Med dem är det som alltid att som man frågar får man svar. Ett exempel är att Finland i Sverige ofta framhålls som ett land som är bättre än Sverige på engelskundervisning, enligt kända provresultat.

Nu är språkkunskaper i första hand en kommunikativ färdighet, som skolan traditionellt har mycket stora svårigheter med genom sitt arbetssätt. Istället tragglar man med grammatik i teoretisk form och glosinlärning och annat på ett sätt som fortfarande gör det möjligt för läraren att detaljstyra verksamheten och mäta vad man definierar som kunskaperna och oftast betygsätta dessa också.

Denna form av ”undervisning” lämnar oftast mycket små förändringar hos eleverna. Resten av åratal i ett klassrum med t.ex. tyska kan ge eleven en ramsa över de prepositioner som styr dativ. Inte mycket för framtida bruk av ett språk. I alla fall inte närheten av vad du lär dig i en tysktalande omgivning under kanske en vecka.

Tillbaka till Sveriges och Finlands språkundervisning. Den som någon gång varit i Finland och försökt tala med medborgarna där på engelska, inser att det är svårt att hitta en enda som det går att tala engelska med. I Sverige talar alla barn i förskolan och skolan, alla vuxna och även de flesta på ålderdomshemmen engelska utan problem med dig! Alltså är svenska skolan i alla fall bättre på att lära ut engelska!

INTE ALLS! Det är nämligen inte i skolan man lär sig ett språk. Var snäll och gå tillbaka tre stycken och läs om dem, så att du hänger med bättre!

Skillnaden mellan Sverige och Holland å ena sidan och resten av världen å den andra sidan, är att våra länder inte dubbar de engelsktalande programmen på tv och bio. Våra länder tränar således engelska med hela befolkningen varje gång de ser en engelsktalande film och annat på tv.

På det enkla sättet lurar vi på dem kunskaper som samhället har nytta av. Eftersom vi inte heller dubbar franska eller tyska filmer, lär sig svenskarna säkert mer av deras filmer än på eventuella lektioner i dessa språk också. Visa mig en enda bebis som lär sig sina språk via grammatikdiskussioner med sina föräldrar! Ibland behövs glosor för förståelsen, men det är i den talade versionen och i ett sammanhang, som man lär sig språk.

Behöver inte de studerande lära sig att skriva och läsa på de språk de lär sig? Jo, men ibland kan vi vara väldigt säkra på att ägget kommer före hönan. Köp ett ägg direkt av bonden med frigående höns ska du se! Under kommunikationens gång uppstår naturligtvis svårigheter. Använd gärna Skype eller liknande gratis produkter för kommunikation över jordklotet.

Du har säkert stått där i affären eller velat fråga om vägen och letat efter orden på det främmande språket. Då startar du bara appen på smartphonen och säger glosan på svenska och får den tillbaka på det där knepiga språket. Minsta barn vet ju hur man gör. Det behövs inga läxförhör för att lära sig. Och inga lärare för det heller.

Lärarens uppgift är initialt snarare att vara lekledare in i målspråket genom sånger och lekar för att träna uppfattningen av det nya språkets ljuduppsättning, rytm och melodi. Allt det där som vi noterar för att beskriva ett språk.

Senare, när eleven är duktigare på att tala och läsa och skriva, kommer lärarens kunskaper in för att förädla språket, precis som vi gärna hjälper eleverna med de egna språken. Men intresseläsning kommer alltid att vara viktigare än språkundervisning och den är också den enda vägen till stavningskunskaper i målspråket. Den lärare som arbetar med stavning på lektioner slösar med tid.

Visst måste vi ha kompetenser inom skrivande och läsande i framtiden. Samtidigt kommer säkert det vara möjligt för analfabeten att få ett bättre liv än idag. I alla fall hoppas jag det.

Om vi till sist återvänder till Indien och dess 325 språk och en massa barn som fortfarande inte kommer till skolan, så kan man lätt konstatera att man har en övertro på vad språkundervisning i en skolsal kan åstadkomma. I sällskap med resten av världen!

Engelska är ett av de centrala språken och mycket viktig för handel och högre utbildning i Indien. Ändå talar de flesta indier inte engelska, mest enstaka glosor i kontakt med turister. Ännu färre kan skriva eller läsa engelska. Om man styrde om barnprogrammen i tv till att föra ut engelskan och även till de allra yngsta, gav dem en grund i skrivande och läsande och räknande via tv-tittandet, skulle det säkert räcka. 

Får du bara barnen att tycka att det är roligt, så fungerar det.

Goa den 14 januari 2017

Lennart Warenius

PS. Glöm inte möjligheten att kommentera mina texter här eller genom att nå mig direkt på lennart.warenius@hotmail.com. DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar