onsdag 11 januari 2017

Filmfestivalen i Margao den 11 januari 2017

Efter en rejäl frukost som ingick hos vandrarhemmet vandrade jag uppför berget längs vägar jag tidigare besökt för att hitta gamla ärkebiskopens hus. Det gjorde jag och noterade ett stort och trevligt och religiöst präglat vitt hus. Men då kom ett jättefölje kring den besökande presidenten från Portugal och jag drog mig undan all militär och polisiär bevakning ner för berget till staden igen. Min vattenflaska kunde ju lätt misstänkas för att innehålla sprängmedel eller annat.

Ärkebiskopens hus.


Nedanför berget kikade jag snabbt på ett hinduiskt andra tempel i staden innan jag tog mig tillbaka förbi biblioteket för ett besök på muséet i staden. Intressant, även om blandningen var svåranalyserad.

Kvinna på nyckelpost?

Talar hon i telefonen?

Utanför var det konst i jätteformat, inomhus mest forntidsfynd, men även mynt och sedlar, textil, foton på kungligheter, en barnavdelning med inriktning på natur och en geologisk avdelning.

En över tusen år gammal hinduisk gudabild.

Vagn med utsikt.

Spelgalna Lennart hittade givetvis något intressant. En monter med gamla spel av olika slag.

Sedan fick det räcka, för jag tänkte mig ner till en filmfestival som ska pågå i dagarna två i Margao. Ingenstans står dock några klockslag eller var. Eftersom det var moder Theresias filmfestival utgick jag ifrån att det skulle gå att fråga kyrkan. I första kyrkan visste ingen någonting. Jo, de visste vem moder Theresia var. I huvudkyrkan i Margao pågick ett bröllop och nästa kyrka jag kände till ligger ett par kilometer bort i värmen. Orken tröt och jag tog till slut bussen hem och skrev bloggen istället.

Det är svårt med information i Indien. Jag hittade även affischer om festivalen, men ingenstans information om var och när. Troligen på en kyrksal eller kanske på en biograf. Vi får se om de upprepar den nästa år. Tänkbart är att man måste läsa vad som står i de andra tidningarna med de där annorlunda tecknen som här skriver på språket konkani. Den som läser får se.

Somnade nästan en trött Lennart över tangentbordet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar