onsdag 11 januari 2017

Blixtutflykt till Panjim

Efter att ha blivit inbjuden till en granne, f.d. professor vid Harward i USA och ätit hans mat i fyra timmar hade jag svårt att sova på natten. Hur skulle jag orka upp på tisdagsmorgonen och äta frukost och ta bussarna upp till Panjim? Men det gick och jag sov tryggt under bägge bussresorna.

Väl i Panjim passade jag först på att besöka den viktigaste byggnaden jag hittills hade missat att titta på. Det nya biblioteket. Det handlar om hela statens bibliotek och allt är nytt utom böckerna. Det ligger två och ett halvt stenkast in mot city från busscentret KTC.


 Mycket är barnanpassat och så också konsten i entrén.

 Vid entrén ligger en liten konsthall också.
 Allt är modernt och datoriserat.


Jag har aldrig sett en så stor tidskriftsavdelning. Hundratals tidskrifter.


Tidningsavdelningen är också stor väutrustad.

Massor av datorer för sökning och arbete på tre våningar. Den som har lånekort får gratis arbeta vid datorer i 60 minuter via internet. Arbete utan internet i mån av plats utöver detta.

En jättestor, modern och pedagogiskt framstående avdelning för synskadade. Massor av modeller och många kartor att känna av.

Jag tror inte att jag sett en så välutrustad avdelning för synskadade någon annan stans i världen.

 Den stora barnavdelningen är rolig och inbjudande.

Enda plumpen på besöket är vuxenavdelningarnas böcker, mest skräp och hyllvärmare, tyvärr.

Tyckte en upprymd Lennart, tills han började leta i hyllorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar