lördag 17 december 2016

Tillgång och efterfrågan på restauranger, sängplatser, säljare, taxi längs södra kusten i Goa.


En läsare har undrat varför vissa dagar har flera texter och andra inga. Sanningen är att varje dag har alltid minst en egen text, undantaget när jag saknat internetkontakt,  men datumet som syns för publiceringen är det datum som är i USA när texten publiceras. Ve den som är på andra sidan av moder jord!

När jag går ned till stranden för att bada finns där en grön plastsoptunna av svensk normalstandard för villor. Den har sedan en tid tillbaka fem kompisar på hela strandsträckan. Lite i underkant för behovet. Men det finns ändå alltid plats för mitt skräp i den. Alla andra arbetar efter metoden släng där du står. Når skräpet din haka, flyttar du bara ett par meter på dig. Där fungerar allt annorlunda i norra Goa. Massor med människor arbetar med att plocka skräp. Men de plockar inte helt rent. Det snarare ut som om de plockar de saker de blivit tillsagda att plocka upp. Resten får ligga! Här behövs en Håll Indien rent-kampanj där alla skolbarn och scouter plockar för att pränta in i kommande generationer hur vi vill att Goa ska vara, så att de tyska turisterna kommer tilbaka.


Jag har gått ca 25 km längs nästan hela den raka sandstranden söder om Vasco da Gama här i Goa. Vad som utspelat sig på stranden har varit detsamma, både vad gäller shack, fiskare, restaurangpersonal och solgäster. Ibland har det varit tommare, på andra ställen fler än här i Colva Beach, men det är ändå ungefär detsamma som utspelar sig. Tommare strand innebär att trutarna ockuperar vågsvallet istället i jakt på inspolad småfisk. Överallt blekröda eller blekgula flaggor som talar om att baywatch arbetar för vår säkerhet. Den totalt hajlösa sandbotten går under mindre än hundra meter så djupt att vågorna sköljer över dig.

För en nytillkommen yngling som jag är det svårt att uttala sig om det som jag aldrig sett. Men det känns i alla fall ganska överetablerat på det hela taget. Beläggningsnivån skiftar naturligtvis, speciellt bra går det för de som på något sätt får hit busslaster med bulgarer och ryssar. En del kan på det sättet ha nästan full beläggning. Jag har försökt att uppskatta antalet turister vid olika tidpunkter och dagar. Det går naturligtvis inte med någon exakthet! Men mellan tummen och pekfingret tycker jag mig ändå se att antalet bäddplatser är ungefär fem gånger det aktuella behovet just nu. Om detta är bra eller dåligt får någon annan bedöma. 

Eftersom jag varit i branschen skulle jag för egen del byta sysselsättning eller nischa mig åt något annat håll. Men det är också svårt, för nästan allt finns här. Till och med semesteranläggningar med vakter och stängsel och allt på eget område. Men stranden är orörd av dessa företag.

Vad gäller restaurangerna finns det ett mindre antal, kanske 10 %, som är vinnare och som når ganska nära full beläggning. Deras personal arbetar personligt, skakar hand och pratar med de fasta och återkommande kunderna. Sociala nät bygger trogna kunder. De flesta restaurangerna är tomma stora delar av dygnet och når aldrig 50 % av beläggningen. Kombinationer av restaurang och kiosk förekommer ofta och de säljer mer än vad du ser. Ställ en fråga, själv frågade jag var jag kunde köpa kortlekar. Här naturligtvis!

Det sista jag skulle syssla med vore som butiksäljare längs gatorna. Väntan är längre än räckan med alla konkurrenter. Men även här finns givna vinnare. En större frukt- och grönsakshandlare nära mig har fattat att låga priser ger snabb omsättning och att snabb omsättning ger färskare varor. Oslagbart att handla där. Hans konkurrenter får själva äta upp sina inkuranta varor efter dagens slut. 

Enligt nobelpristagarnas teorier skulle de svagaste säljarna slås ut. Men de har varit alldeles för lite ute på det praktiska planet och studerat försäljning. I en tid då frimärken som samlarobjekt snart fallit så lågt som det går att falla, finns det världen över fortfarande små butiker som säljer frimärken till samlare. Men de har inga kunder, utan lever uteslutande på arbete med auktioner. Vad de ska med butikerna till kan man undra.

Jag har tidigare påpekat att taxi är överetablerat, allra helst här i Indien. Eftersom de nästan alla envisas med att bara använda sina tuktuk och bilar till persontransporter finns det ett visst antal resor att dela på. Förtjänsten blir i förhållande till hur många och på vilket sätt man delar. Dessutom är det många scootrar och motorcyklar som går in och konkurrerar med taxi, troligen illegalt eller i alla fall helt skattefritt. Här behövs ett övergripande och samordnande tänk av typ en fackförening för att ordna bättre affärer. Ändå vill jag säga utifrån klädsel och uppförande att chaufförerna här vid stranden har det bättre än på andra ställen.


Funderade en söndagslat Lennart

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar