fredag 16 december 2016

Min vandring med Mia och Tony över Baga och berget ovanför

I tisdags, mitt under alla problem med mina mobila modem reste jag upp till fyra dagar med Mia och Tony, som liksom jag bor i Indien på vintern. De bor i Calangute, men jag hittade ett bra hotell i Candolim, några km söder om dem på samma sandstrand. För att komma dit åkte jag först vår buss till Margao för 15 rs, sedan direkt en ny buss till Panjim för hela 25 rs. Där krigade jag ett tag med Vodafon och tog sedan en buss till mitt hotell OYO i Candolim. Ett mycket bra rum med perfekt service. Den sista bussresan kostade hela 30 rs, vilket kändes som för mycket.

Nåväl, efter planering på tisdagskvällen tog vi fart längs med stranden på onsdagen upp till nästa by Baga och över en bro över älven där och sedan bar det uppför ett berg och ner på andra sidan till en hippiemarknad i Anjuna, Anjuna Flea Market. De hade lovat mig att man skulle kunna köpa hippies där. Tyvärr hittade jag ingen som var till salu.

Det största med vandringen var naturligtvis över berget och den fantastiska utsikten vi hade på andra sidan toppen. I en nästan övergiven sommarstuga på toppen av berget bodde nu en äldre hippiekvinna och hennes hundskara på kanske tjugo hundar. De var väldigt aggresiva mot oss, tills hon kände igen Mia och Tony och sa åt hundarna att sluta äta upp oss.

 Det kändes lite som förra vinterrn på Nya Zeeland för mig, när vi komm fram till utsiktsplatsen vid ett litet vindfälle. Där satt en hippiflicka ensam och spelade gitarr och sjöng. Vi störde inte, utan åt bara matsäcken och gick ner till hennes kompisar.
 Vyn är storslagen.

 Mia och Tony tar fram matsäcken.

Hälften av marknaden var vanlig marknad och hälften mer hippieinriktad.

Någon direkt hippiebebyggelse syntes väldigt lite av. De flesta hippies har flyttat på sig.

Garanterat trötta och mycket nöjda åt vi middag på kvällen i Calangute.  Lennart

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar