torsdag 15 december 2016

Telefonbolagen i Indien



Nu har jag äntligen fått ett fungerande Internet igen, tror jag.  Vodafon har åkt ut med dunder och brak och jag utfärdar en allvarlig varning för att använda sig av deras tjänster här i Indien. Se texten nedan. Jag försökte på alla sätt sätta mig in i de senaste reglerna för telefonkort av kontantmodell, prepaid sim cards, innan min resa ned hit. Men det är svårt, för man ändrar reglerna ganska tätt. Det mesta gick att ordna i början och det är ganska billigt. Den senaste tiden har de flesta bolagen sänkt sina priser också.

Du måste ha en fotokopia på ditt pass och även den sida där ditt Visa är inklistrat. Detta fotokopieras på ett A4 och bifogas alla köp av simkort. Första gången du blir kund hos dem vill de ha ett passfoto på dig. Dessutom alla informationer som hemadress, vistelseadress och telefonnummer du kan kontaktas på. Sprider du som jag ut riskerna på flera bolag går det åt en passbild för varje telebolag.

Det värsta med nya simkort är ju att det tar tid innan de registreras. Då är du hemma sedan länge. Sedan ska du ringa upp ett nummer med det nya simkortet i din mobil och lyssna på otydliga intstruktioner på broken English. Jag har försökt i lite olika länder men slutat, eftersom min hörsel inte ger mig en chans. Alltså behöver du hjälp med detta av någon som har öron och kan. Glöm inte att ha passet framme, för du ska bland alla sifferkoder prestera ett sifferutdrag ur passet!!

Mitt första missöde var personalen på Airtel som lyckade trycka ned deras simkort på fel sätt i min surfplatta. Det tog mig många timmar, fyra veckor och 300 rs att åtgärda innan jag kunde ersätta det simkortet med ett annat.

Problemet med personal som är tränade säljare, men inte kan något om det tekniska och support är inget speciellt för Indien, det är alltid irriterande. Men som turist har kan du inte gärna lämna in till reparation och hämta nästa vecka.

Det svåraste i början var mest att hitta butiker som kunde sälja mobila modem till datorn som deras simkort sedan ska sitta i. Valet föll på dyra Vodafon som var de enda jag kunde hitta i Delhi med en butik som sålde just dessa modem. Ett val som har gett mig mycket bekymmer. Alla telefonbolag har faktiskt dessa dongles som de kallar dem här. Men endast större platser har större och kunnigare huvudbutiker som tillåts sälja dem. Välj dock för all del ett mindre bolag, gärna Idea. Bra täckning i Goa.

När jag anlände till Goa hade jag bara ett mobilt modem, Vodafon. Det la av efter ett dygn! Sedan tog det mig fyra dygn innan jag lyckades hitta en butik i Margao. Utan att jag fick någon bra förklaring av problemet fick deras personal dock igång Internet igen. De påstod att mina 28 dagar hade gått ut, men det hade de inte. Jag betalade för nya 28 dagar i alla fall. 

Därefter ordnade jag med Idea ett nytt modem och kort ifrån dem. Jag kände då inte ens till bolaget, men lokalbefolkningen i Colva Beach menade att de hade den bästa täckningen i Goa. Problemet var dock med Idea att deras App, som startar arbetet på Internet, fungerade dåligt. Detta har jag fått åtgärdat i den sista problemrundan i norra Goa och huvudstaden Panjim.

Det som däremot inte ordnade sig alls var Vodafone. Jag tycker synd om den kille som under totalt mer än tre svettiga timmar i två dagar försökte hjälpa mig. Han visste vad jag tänkte göra om det inte lyckades. Jag förklarade noga problemet för honom, visade att Idea fungerade, visade ett brev på engelska från en datatekniker i England om att felet berodde på att Vodafons DNS server inte fungerade.

Hi Lennart,

It sounds like the DNS server of the company providing your internet service on the dongle is broken. This kind of problem often gets fixed in time by the internet company.

To check whether this is the case:

1. Right-click the start menu button
2. Click "command prompt"
3. A command prompt window opens. At the command prompt type:
ping 8.8.8.8
4. Press enter

If successful, you should see a few lines with showing time measurements. If you instead see a message about running out of time ("timed out") or unable to reach host, then your internet connection is properly broken, which is most likely a problem with the internet provider company.

If the ping was successful, but normal web browsing is still broken, it is very likely that the internet provider's DNS server is broken. You can either wait for it to be fixed, or configure your computer to use the public Google DNS servers instead. Here is a guide for that:


Hans råd var välmenta, men mina bristande tekniska kunskaper sa mig att detta fick Vodafon sköta om. Det fick räcka med att undersöka svaret från kommandotolken enligt hans beskrivning.

Vid det första besöket menade killen att jag visserligen hade mycket data balance, alltså inte behövde betala mer för datatrafiken, men jag hade av någon anledning 0 rs på telefonsamtal och SMS och det fick man inte ha. Jag frågade hur mycket jag behövde fylla på och de tog emot 10 rs! Verkligen? Ska det inte vara mer? Nej, och du behöver inte göra någonting, allting är OK när du startar datorn nu. Glad i hågen reste jag hem till hotellet långt senare på kvällen. Ingenting fungerade dock. 

Några dagar senare kunde jag åter besöka Vodafons kontor i Panjim och hade nu med mig all utrustning och sa till killen att jag hoppades att han ville hjälpa mig, då han hade lurat mig sist.
Det ville väl han inte, men jag talade samtidigt om för honom vad som skulle hända om jag var tvungen att lämna honom utan att datatrafiken fungerade. Alltså satte han igång. Men först skulle jag betala nya 10 rs som förra gången! Jag gjorde det med ett leende, men undrade i mitt sinne varför de inte ville ha mer. 

Han kunde ju inte läsa svenska och var uppenbart kunnig på datorer, kompetent. Alltså förklarade jag för honom att han fick fri händer att testa vad han ville, bara allt fungerade sedan. Jag skulle hjälpa honom att hitta vad han sökte i den svenska texten och att problemet var kontakten med deras DNS server. Han fick läsa brevet ovan och lite till och dessutom hjälpen att om inte datorn och Windows nådde deras DNS server, men konkurrenten Idea nådde sin server, betydde det uppenbart det på att antingen verkligen deras server låg nere, vilket andra rykten uttryckt, eller så var startappen i modemet, dongeln, trasig och pekade fel ut i cyberrymden.

Denna information använde han sig dock inte alls av. Istället slet han i två timmar helt i onödan med att försöka manipulera det sätt som min dator använde sig av WIFI och nätverk. Jag försökte ibland diskutera med honom, med det gick inte fram. Till slut kom, efter mer än två timmar hans dom att jag skulle lämna in datorn på service. Jag log, packade ihop mina saker och berättade i detalj hur jag tänkte låta Vodafon betala för dålig support. Dessutom har ditt företag varje år erhållit ganska mycket pengar för simkort och annat, även fasta abonnemang. Aldrig mer!

Som sagt så tycker jag synd om den unge mannen, för det är ju inte hans fel att Vodafon India har valt ett system som inte fungerar. Och som är så svårt att ge support på när något krånglar, att inte ens så grundligt utbildade killar som denne unge man klarar att analysera och rätta till problemen.  Han kunde dock ha lyssnat på mig och vid något tillfälle testat med att kopiera över en fungerande APP till modemet igen för att se om felet låg där. Men nu vet du detta och aktar dig förmodligen för Vodafon India i fortsättningen. 

Det är ingen god Idea, liksom.

Öste Lennart ur sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar