måndag 19 december 2016

Leicester City i mitten av England


Santosh granne i huset bredvid håller på Leicester City FC. Det är inget konstigt i det. Han är därifrån och även för det mesta hemma i sin villa strax utanför staden. Han ville inte tala om namnet på staden, bara att den ligger exakt mitt i England. Min svaga uppfattning av den Engelska kartan gjorde mig svarslös förstås.
Leicester City F.C.
Football Club


Leicester City Football Club, also known as the Foxes, is an English professional football club based at the King Power Stadium in Leicester. They are the current reigning champions of the Premier League. Enligt deras annons på Wikipedia.


Döm själva. Exakt är i alla fall fel ord. Den ligger i så fall för långt österut om man räknar in tårna, där min äldsta dotter bor, och det gör Lennart förstås. Men för all del, mitt i England är en bra beskrivning.

Här lever han ett stillsamt liv med hjälp av en man och en kvinna, som sköter det mesta åt honom. Han är verkligen trevlig att prata med och för min egen språkutvecklings skull uppskattar jag alla kontakter med perfekt engelska, oavsett härkomst. De flesta personerna i min omgivning har tyvärr väldigt dåligt engelskt språk. 

Säljarna har en standarduppsättning, men bortom den finns nästan ingenting, bulgarer och ryssar har precis så dålig engelska som deras rykte berättar om dem. Å andra sidan försöker många restaurangägare att skaffa sig lite kunskaper i deras språk. Det skapar en kundbas , har de upptäckt. Framgångsrika affärsidkare har en bra engelska, du hittar dem ofta på en motorcykel eller i en skåpbil modell mellan.

Vår granne från Leicester var häromdagen snäll och lärde mig om tidningskillen som kommer 08.30 och även säljer bröd och mjölk. Jag har bestämt mig för att vara utan mjölk, eftersom jag inte kan få min havregrynsgröt. Denna uppoffring är ofantlig. I Sverige har jag svårt att starta en dag utan min morgongröt. Men färskt bröd, en kopp te eller kaffe, två bananer och mina hjärtpiller duger som start på en solig dag. Vissa dagar förstärker jag med ett par mandariner och senare en andra frukost med ett par kokta ägg.

Alla måltider inklusive de kokta äggen är på restaurang eller schack. Jag har ingen matlagningsmöjlighet alls. Det är både skönt och lite konstigt. Ibland köper jag små paket med kex till fikastunder under skrivarbetet.

När jag skriver sitter jag på min säng och har datorn på ett litet bord framför mig. Det är nästan alltid musik under arbetet från grannhuset, för mannen från Leicester spelar samma tre låtar hela dagarna. Speciellt en låt kan höras uppåt 50 gånger per dag. Det är antagligen en inspelning för ingen radioröst hörs någonsin. Om inte sången varit på hindi hade jag kunnat den vid det här laget. Den mesta musiken privat och på restauranger spelas från laptops.


Mittöver gränden finns två hus. Det som är närmast oss är alltid tomt. På hörnan är det en indisk familj med hushållerska som ofta är där. Hushållerskan vill hålla rent bland slängt skräp i gränderna. Häromdagen startade hon en liten gräsbrand här. Folk gör så för att bli av med skräp som ligger. I den här torkan blir man lätt fundersam. Blir det kanske skogsbrand? Men det verkar aldrig ta sig. Bränderna slocknar eller pyr, och bränderna verkar inte gå ner i marken till rötterna av någon anledning
.

 Pyromanin

 Vår vakthund

 Tomma huset
 Tomma tomten i stora gränden.

Vår lilla gränd.

Pyromanhushållerskan är väldigt snäll, men har ett begränsat ordförråd på engelska.


Vår sista lilla grändsnutt slutar mot en stor tegelmur. Tegelmuren är en del av ett långt tvåvåningsruckel. Det blev aldrig klart för det byggdes utan bygglov. Kanske man först mutade en politiker och sedan råkade illa ut när denna förlorade valet efter något år. Vad vet jag. Givetvis bor det några familjer i rucklet, det skulle nog kunna få plats kanske åtta eller tio familjer faktiskt. Ibland är de uppe på det ännu ruckligare taket och justerar sin tv-antenn.


Berättade Lennart

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar