lördag 3 december 2016

22 km barfota på sandstranden

Efter ett dopp i värmen bestämde jag mig igår lite kaxigt för att gå upp mot det slott som syns i diset långt upp i norr. Det är frågan om början av Vasco da Gama. Hur långt det egentligen är diskuterade jag med min värd Santosh, längre än 5 km i alla fall. Stranden är platt och rak, det är inga problem med att se. Barfota i sanden tog jag mig flagga för flagga norröver. De blekröda och blekgula flaggorna markerar var livräddarna sitter i sina stolar under sina parasoll och tittar och bevakar antalet huvuden som syns ute i vågorna här.

Flaggorna sitter högst dryga fem hundra meter från varandra. Tätare flaggor beror på fler turister i området. De enda bilar som får åka på stranden är de två jeepar jag hittills sett. De röda livräddningsbilarna kollar främst att livräddarna är på plats. Och det är de. Bara killar. Bredvid sig har de en surfbräda och ibland även en Jet ski Yamaha Wave Rider. Genom att räkna flaggorna vet du hur långt du gått.

Ner mot stranden finns legala och illegala shack som de kallas. Ett schack innehåller oftast en servering, ibland rena nattklubben med levande musik på kvällarna. Enkla tak snabbt uppsatta med en duk över som skydd mot ett regn som aldrig kommer. Det kan också vara fråga om enkla sovplatser för den som vill sova strandnära utan väggar. Under parasoller hyrs solstolar, egentligen skuggstolar, ut för en liten penning. Shacken kan givetvis också vara vad de en gång var, förvaring och bostad åt fiskarbefolkningen. En del näringsidkare kallar sina shacks för Hut eller hydda.

Jag vandrade norrut förbi alla shack och kollade in alla bulgariska tjack som finns här. En ändlös utflykt där det var svårt att se att något ändrade sig. Överallt är det mycket gott om större rovfåglar, ett och annat örnpar, vråkar, hökar, falkar. Alla åker de på pisk i bråk med de aggressiva kråkorna. Vid vågorna en ensam högbent vit fiskare av någon art, väldigt få trutar och inga måsar. Efter kanske fem km började dock stora skaror av trutar, ibland kanske 500, patrullera vågorna som för in en och annan småfisk mot dess vilja. Utdelningen för deras väntan är dock dålig.

Ibland passerade jag ett ganska stort turistställe bakom shacken. Slottet blev alltmer likt något annat och den sista kilometern dit gick jag inte ens. Det fick räcka med 11 km upp och lika långt ner för att se höjderna Vasco da Gama ligger på med deras internationella flygplats och den golfbana min värd Santosh använder de flesta dagar i veckan tillsammans med sina forna stridsflygarkompisar. Han har varit pensionär i två år nu. Lika mycket äldre än mig. Fabriken som liknade ett slott var absolut inte värd ett besök. Men min hägring försvann i alla fall inte.


Fiskebåtar och ett turistshackel alldeles vid det hus där jag hyr ett privat rum. Många shackel är större än det här. I bakgrunden kan den skarpsynte se konturerna av mitt slott.


Yrkesfiskarnas shackel.



Småfisken torkas orensad.

Vägen ner var seg, ett tag försökte jag lindra pinan i fötterna med plasttofflorna på, men det gjorde bara allt värre. Idag lördag och i morgon söndag blir det sparsamt med steg. Blåsor under bägge fötterna. Det är det nog säkert 50 år sedan jag hade sist. Kommersen med glidflygning efter båt inskränkte sig till en tur under min fyra och en halv timmes promenad.

En man plockade små musslor och ett gäng småpojkar letade fram räkor. De är lätta att se när de borrar sig ner i sanden när vågorna drar sig tillbaka. Ibland ser man också de där småfiskarna trutarna så ivrigt spanar efter. Men inga hajar och vildhundarna dominerar på Colva Beach. Men de är aldrig närgångna i sitt sökande efter föda, de vet att de inte är populära.

När fötterna är snälla igen bär det av söderut istället. Det ska bli spännande att se hur många fler turister som dyker upp i vinter. Plats finns det. Stränderna tål i alla fall tio gånger fler.


Pustar Lennart trött men nöjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar