söndag 4 december 2016

Att räkna med siffror i Indien


Igår kväll kom jag på att På spåret nog har börjat och tittade på avsnittet för att inte hamna efter. Hur kunde de missa the Entertainer? Mina husgrodor har börjat hoppa på mig, vad de nu menar med det?  Kanske de tycker att det hoppar grodor ur munnen på mig. När jag ska ta toalettrullen sitter de ibland i mitten i hålet, när jag lyfter på locket till toalettstolen är de där nere och tar sig en slurk. Ibland är de helt borta och jag undrar vart de då tar vägen. Husödlan visar sig numera bara på myggsidan av mitt fönster, dvs utsidan.

Nåväl räknandet i Indien ska det handla om. Stora tal uttrycks i lakh och crore.

Stora mängder rupees uttrycks i lakh rupier eller rupies crore. En lakh rupier är hundra tusen rupier och en crore rupier är tio miljoner rupier.

Detta sätt att räkna används också i Bangladesh, Myanmar, Nepal, Pakistan och Sri Lanka. Liknande exempel finns i vissa delar av Afrika också. Spritt genom indiernas migration.

Räkneexempel:
1 rupie är 14 öre när detta skrivs à 1 SEK = 7,40 rs (20161203)
100,000 rs = 1 lakh rs = 1,00,000 rs = 1,00,000 = 1L
150,000 rs = 1.5 lakh rs = 1,50,000 rs = 1,50,000 = 1.5L
200,000 rs = 2 lakh rs = 2,00,000 rs = 2,00,000 = 2L
500,000 rs = 5 lakh rs = 5,00,000 rs = 5,00,000 = 5L
1,000,000 rs = 10 lakh rs = 10,00,000 rs = 10,00,000 = 10L
1,500,000 rs = 15 lakh rs = 15,00,000 rs = 15,00,000 = 15L
10,000,000 rs = 100 lakh rs = 100,00,000 rs = 100,00,000 = 100L = 1 Crore

Speciellt visad för kontantsugna turister i Indien!

1 Crore motsvarar för närvarande 1,4 miljoner SEK.

Jag har aldrig sett ordet cronenair!

När det gäller annonser kring bostäder är det en del att lära sig.
Såväl tomter, större marker, som husareor, lägenhetsareor och rumsareor uttrycks i europeiska sqrm =m2. Furnished betyder möblerat och alltså unfurnished omöblerat. BHK står i bostadsannonser för Bedroom Hall Kitchen. En annonstext om 2 BHK betyder alltså 2 sovrum, ett kök och en hall och säger ingenting om hur det står till med toalett och badrum.

1.5 BHK står för hall, kök ett större sovrum och ett litet rum.
1 RK är rum och kök, 2 RK är således 2 rum och kök.

Särskilt här i Goa anses tomtpriserna ligga högt, medan det är överkomligt att låta bygga huset.

Moderna byggmarknader av europeisk typ finns det nog inte många i Indien, däremot tillvaratar man ofta begagnat material vid rivningar. Materialvalen skulle nog göra arga snickaren ilsken, men här kommer man aldrig närmare frosten än 20 grader plus. Isolering mot värmen skulle dock inte skada, men förekommer bara i mycket moderna kontorsbyggnader. AC finns, men är ofta ineffektiv genom öppna planlösningar och avsaknad av väggar överallt.

De murade husen rappas eller putsas och blir ganska fort smutsiga. Samma behandling för ytan till betongbaserade hus. Alla byggnader, staket, murar mm skadas fort av luftföroreningarna och luftfuktigheten och det blir snabbt fult om inte underhållet sker väldigt ofta. Taken är ofta dåliga lösningar och givetvis dåligt isolerade.

Avlopp och dagvattenhållningen är ogenomtänkt och vattenförsörjningen och de enkla systemen för vattenuppvärmning i svarta plasttunnor gör att dålig bakteriekontroll är ett problem. Hur avloppet egentligen klaras vet jag ännu inte, jag har inte lyckats förstå det. Men inte ens moderna områden som detta med mindre än tio år gamla hus har avloppsnät. Kanske en form av Magic Hole? Jag ska förresten fråga om vattenreningsverk.
Köken har ofta gasollösningar, antagligen pga för klen elförsörjning, Mikrovågsugnar är på väg in lite var stans om de inte redan finns. För den riktigt rike finns samma standard som i Europa.

I gårdagens bloggtext framkom lite om löneläget för fattigare arbetare, upp mot 2 000 rs i månaden. Men många har det betydligt sämre. De får bara betalt om de behövs eller arbetar på provision och riskerar alltså att hamna nära noll i inkomster.

Övergivna kvinnor med ett gäng småbarn kring sig har det inte heller lätt. Men de använder en hel del tid för att marknadsföra sig om de hittar en ledig karl, har jag märkt. Jag förstår inte hindi, men rätt ofta gör inte alla det här heller och då kommer det man kan på engelska till bruk. En kvinna pratade in sig och sina presenterade barn i lördags morse där jag åt frukost. Efter ett tag bjöd han henne på en läsk. Lycka till!


Räknade och iakttog Lennart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar