fredag 30 december 2016

GOTT NYTT ÅR


Enligt tidningsbudet kommer han med tidningen på söndagar också, alla dagar i veckan. Eventuellt kommer istället ingen tidning på måndagen. Den som läser får se. I alla fall får jag ställa klockan imorgon bitti också, så att jag får mitt bröd.


Eftersom att jag förutsätter att du i hemlighet och som en total överraskning för mig idag kommer ner till Goa för att fira in det nya året tillsammans med mig, blir dagens text lite av en vägbeskrivning från Margao. Väljer du flyget till Dabolim, gäller enklast tåget därifrån ner till Margao. Det finns bussar också. Det är gott om lediga hotellrum.

Igår tog jag mig för en ny resa in till Margao för en del ärenden. Samtidigt gick jag den kilometerlånga promenaden genom en liten marknad och sedan längs järnvägsspåren till stationen. Utgångspunkten var nästan vid parken. Man passerar ett litet akutsjukhus och landar vid en gångbro över de två perrongerna till stationssidan, där alla taxibilar väntar.


Jag testade samtidigt en utmärkt app jag har laddat ned till min kombinerade surfplatta och telefon. Den heter MAPS.ME och är ungefär som maps.google.com. Men kartorna är nedladdade och finns på plats oavsett om du har kvar surftid eller inte. Det är en liten blå pil som hela tiden följer med och visar dig vart du tar vägen. Ojdå, där skulle jag visst ha svängt höger. Det fungerar perfekt när man går och ganska bra även om bussföraren är en fartdåre. Jag rekommenderar den. Den är gratis. Dessutom märker den om du är på väg utanför kartan du laddat ned eller vill kika på den delen av landet och erbjuder nedladdning av nästa karta.

Det finns ganska bra kartor av olika slag över Goa, men trots att jag sett dem IRL (In real life) har jag ännu inte fått tag i en bokhandel i Margao, som har dem. Det får bli när jag är förbi Panjim nästa gång 1 mars.


När man anländer med tåg till Goa, kliver man nog oftast av i Madgaon eller Margao, som den heter i alla andra fall. Stationen ligger en dryg kilometer från C som utgörs av parken eller drygt två kilometer från busscentralen KTC. Annars går tågtrafiken öster om allt i Goa och har bara en rad mindre stationer på passagen av Goa. Däremot kan du ta ett nytt tåg upp mot Vasco da Gama.

Vid KTC kan du ta en buss vidare till vilken byhåla som helst i södra Goa eller upp till Panjim, huvudstaden. Från KTC i Panjim tar du sedan en ny buss till byhålorna i norra Goa. De tre större orterna Margao, Vasco da Gama och Panjim är inte turistfällor eller byhålor. I Vasco da Gama hamnar man vid den centralt belägna flygplatsen Dabolim där. Den enda internationella flygplatsen i Goa.


Helgerna till ära har perrongen en krubba för små och stora barn.

Skyltar visar oftast rätt tågnummer.

Stationsplanen är egentligen åt fel håll, vilket gynnar taxitrafiken förstås.


På perrongen kliar man sig kanske lite på huvudet och går mot taxibilarna. I så fall återstår att klämma fram ett vettigt fast pris för att förebygga alla överraskningar. Kunnandet i engelska är sisådär. Det löner sig att ha adressen snyggt textad med stora bokstäver. Ett litet hus innehåller pre-paid taxi. De är lite dyrare om man är bra på att pruta, men de hittar mycket bättre. Räkna med att ingen chaufför hittar till ditt hotell. Använder du MAPS.ME vet i alla fall du var hotellet finns. Med ett fast pris behöver du inte få spader varje gång chauffören stannar för att fråga.

 För bussen tar man trappan från perrongen upp över spåren.


Mycket billigare slipper du undan om du tar gångbron över spåren och går exakt 250 m rakt ut från spåren på en väg. När den når fram till en lite större väg finns en busshållplats på hörnet. Här stannar åtminstone buss tre på sin väg till KTC. 10 rs per person till KTC och 15-25 rs därifrån. Beroende på vart du ska. Det kan var mycket trångt på bussen och då kan mycket bagage fungera dåligt. Får du tid över kan du göra en del inköp som kanske inte finns lokalt eller njuta av de två ihopsatta parkerna ett tag. 

Allt i matväg finns lokalt, liksom alkohol och turistfällesaker.

Simkort finns inte lokalt, där fyller man bara på existerande kort. Be dem göra det åt dig vid påfyllningen och ta inhemsk hjälp vid registreringen av simkortet ca 4 h efter köpet. 

Lokala bankomater är inte öppna många minuter per dag numera. Det är märkta med 24 h, men det var då det. Passa gärna på att ta ut pengar i de täta bankomaterna, ATM som de kallas här, i Margao C, på flygplatsen eller i Panjim.



Väljer du att gå in mot C kommer du efter kanske 300 m till en bagageinlämning! Ytterligare 300 m tar dig till det område som har alla större butikerna för telefonbolagen. Idea anses av lokalbefolkningen ha den bästa mottagningen. Tveksamt, det är nog ganska lika tror jag. Men Idea är särklassigt bäst på service. 

I detta område finns det kanske 15 ATM för kontantuttag. Totalt mindre än 1,5 km har det tagit dig att till sist nå de två tvillingparkerna mitt i C. En för familjen och en för barnen. På andra sidan parken tar du bussen till KTC. På denna sidan mot de allra sydligaste orterna eller rakt ut till Colva Beach. 

Bussen stannar på trekvart och ut hoppar en konduktör skrikande Colva, Colva, Colva Beach. Han fortsätter sedan att skrika med huvudet utanför bussen under hela resan, utom när han hjälper dig på och av och tar betalt. Har du inte åkt lokalbuss och gjort en lokalresa med tåget, då har du aldrig fått se Indien. För rs 15 åker jag runt i kanske 25 minuter och upplever Indien. Underbart!


Njöt Lennart av ytterligare en bussresa och konstaterade att bästa sättet att få en God Ny Start på det Nya Året är att vara i Goa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar