fredag 23 december 2016

Prisnivåer på det den fattige indiern eftersträvar


Bridgen går sakta framåt. Det är kul att umgås och diskutera lite av varje samtidigt. Ikväll far de till midnattsmässan vid kyrkan i Colva. Det är två kilometer dit. Lagom för min kvällspromenad. Mässan börjar klockan 23. Det blir lagom att gå härifrån en timme tidigare. Innan dess blir det bad och sol på dagen och kanske julmiddag om jag ser att det finns sådan någonstans. Tidningsmannen kommer som vanligt klockan 08.30 med tidningar och bröd till mig. Jag tror inte han kommer på söndagarna. Vi får se.

Min lilla resevattenkokare jag köpt höjer vardagen för mig. En kopp te eller kaffe under arbetet ibland och framför allt till frukost. Små kexpaket därtill eller bullar eller bröd. Allt finns på restaurangerna eller caféerna, men ibland är jag mitt uppe i allt och vill inte ge mig iväg en timme.

Igår berättade jag att en skoter går på minst 55 000 rs eller ca 7 000 SEK här. Nästa inga vanliga arbetare har sådana pengar och de sparar inte tillräckligt heller. Därför är det bankerna som finansierar sådana köp med avbetalningsplaner. Många misslyckas med avbetalningarna och får lämna ifrån sig fordonet. Mängder av sådana fordon är i omlopp, bland annat som uthyrningsfordon. I mina ögon verkar uthyrningen sikta in sig mer på indierna själva än på turisterna. Ganska få turister hyr här.

Men restaurangägare har naturligtvis skotrar och personalen använder dessa. Andra har en skoter inom familjen som många delar på. Lösningarna är många, för en skoter eller en motorcykel vill man ha. Motorcyklarna är dock ofta ouppnåeliga med priser på 125 000 rs och uppåt. Enkla mopeder ser man dock nästan aldrig här. Det ska fort, ända in i himlen. Antalet olyckor har ökat med antalet fordon förstås.

Det som alla har är en tv. På taket finns en antenn och inne barnprogram och Bollywood. På ett hotellrum bläddrade jag mellan över 60 olika kanaler innan jag gav upp. Allt var skräp eller obegripligt utom en fotbollsmatch. Priserna är så låga att det mer handlar om tillgången på el. Alla har naturligtvis inte råd med el när man egentligen är hemlösa och har i smyg ockuperat en byggnad. Men det löser sig nästan överallt. När någon får problem är stödet i det lilla stort. Priset för el är kanske inte så högt, men har man inte pengar till räkningen stängs elen av. Den som inte har el får titta hos någon annan.

Det andra den fattige indiern vill ha är en smartphone. En mobiltelefon för åtminstone inkommande samtal har även den utblottade kostat på sig. Den betyder ibland jobb. Men smartphonen för 4G och kontantkort därtill för kanske 195 rs för 28 dagar är mycket för den som inte har inkomster. 30 SEK i månaden låter inte mycket, men här kan det vara en summa en del aldrig får över eller väldigt sällan.

I min ungdom hade jag klasskamrater utan indraget vatten i huset. Här har de flesta inte den lyxen. När du är fattig tvingas du också till onödiga utgifter som vi kan tycka om dyra avbetalningar och annat. Väldigt få röker här, ett paket kostar 250 rs. Men en del av de jag ser stå och röka har definitivt inte råd med 250 rs per dag till cigaretter. De köper enstaka cigaretter löst i kioskerna för de pengar de kan lägga undan, när hungern har stillats.

Hushållen subventioneras genom skatten om man har låga inkomster. Då får de köpa gasol för matlagning billigt. Medelklassen låtsas också som om de har det dåligt, men nu ska man kontrollera inkomsterna bättre. De fattigaste lagar naturligtvis mat över öppen eld fortfarande, det är ju billigast ändå. Det ligger ingen större prestige på det området.

Däremot ser man till att ha så fina kläder som möjligt. Väldigt få har dåliga kläder och barnen kläs finast. Kläderna köps som tyger i många fall och sys av de vuxna av bägge könen. Skor köper man oftast färdiga av låg kvalitet. Många barn går barfota. De behöver dock inte frysa direkt för det.

För att turisterna ska förstå hur det är att inte ha så mycket pengar, har den indiska riksbanken begränsat våra kontantuttag till för oss ynka 2 000 rupier per dygn (eller var det för att stoppa svarta pengarna?). En gigantisk summa för många utblottade.

Konstaterade ännu inte helt utblottade Lennart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar