lördag 26 november 2016

Utan internet blir det inga bloggar

Under ett antal dagar har jag helt saknat allt internet och det var en lång och tuff väg tillbaka för att få allting att fungera ikväll, min lördag kväll.

Kvällen avslutades med jättemiddag och en jätteöl. Vandringen hem dryga kilometern kändes mörk, men hela tiden tilltalades jag av försäljare som aldrig ger upp: Hello sir, nice shirts to nice prices m.m.

Hemma i badrummet var den ena av de grodor jag såg lite intresserad av en normalstor myra som skyndade över golvet. Kanske mat? Tidigare har de varit ointresserade av de mycket små svartmyrorna. På utsidan av mitt fönster har jag ibland besök av ödlor, men de kommer inte in. Ikväll har jag dock besök av en ödla på väggen. Jag hoppas att den äter myggor, för dem har jag problem med. Badrummet två minder (se bilden) och en något större har en kompis bakom mitt klädskåp eller ibland inne i skåpet. Den undrar nog vad jag har här att göra.

Kväll och natt håller det sig kring 20 grader här nu. Mycket behagligt. Jag ska testa mycket tidiga morgonpromenader vid gryningen. Dryga 30 grader på dagen duger till strandbesök av kortare slag eller plats i skuggan. Det vimlar av vildhundar på stranden, troligen får de av fiskarna och caféägarna. Häromkring matar också husägarna hundarna för att få vakter. I natt var vakterna aktiva. 

Bredvid oss finns lite hobbyodlingar och ängar för en hjord kor som tas in för kvällen. Religionen spelar stor roll, bilarna behandlar korna bättre än oss fotgängare. Hjordar med grisar går omkring överallt, enstaka höns är mer lokala runt huset. Inga kungskobror så här långt.

Alla butiker är turistfällor, förutom de som handlar om mat. Övrigt måste man nog åka dryga milen iväg till Margao eller vidare upp till huvudstaden Panjami mitt i Goa för att hitta. Jag har hittills inte sett ett enda varuhus i Indien. Några gallerior i centrala nya Delhi. 

Det mesta här är överetablerat i förhållande till antalet turister och trevliga ställen med musik gapar tomma. Några hotell har stora bulgariska grupper och går bra. Försäljarna är sysslolösa mest, bäst går nog de små kontoren för telefonkort och deras påfyllning.


Lördagens bussresa till tågstaden Margao 5 km bort gick på 110 rs dit och 15 rs hem. Det är lätt att bli lurad här. Nu har jag efter en massa problem fått ett internet igen. Det kommer bloggtexter och bilder. Men jag sitter faktiskt och arbetar kanske 6 - 8 h per dag numera.

Min värd captain Santosh Baptista är mest intresserad av sällskap, därför hyr han ut en rum. Han är mycket mån om mig och hjälper mig med allt som behövs. Men ibland är byråkratin tung. Riktig frukost kan vara lite svårt att få. Enda stället som erbjuder brittisk frukost tar betalt därefter också. Men jag avstår från toast och bacon och blandar kokta ägg, te och indiska bröd i olika former.

hälsar Lennart och tar sig tillbaka till Teach the brain to read.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar