måndag 14 november 2016

Förmiddag i Kurla West


Här i Mumbai använder man gatunamn med numrering för att hitta, men det är i stort sett bara verksamheternas reklamskyltar som visar adressen och därmed gatans namn också. Verkar kanske lite bakvänt för oss, men här skiljer man inte så mycket på boende och arbetsplats som vi gör. Många har bara några meter fram från sängen till jalusidörren som är gränsen ut mot gatan.

Belgrami Rd leder rakt österut mot Kurla Junction, med fyra perronger och massor av spår. Här kan man använda lokaltågen i flera riktningar.


Tågbiljett köper du i biljetthallen på vardera sidan om spåren. Här syns automater, en del fungerar.


Mitt ibland ruckel ligger finanspalatsen!


Säkert ganska hög standard i indiska ögon.



Nytt och gammalt, högt och lågt.





 Min hotellingång är dn supersmala trappan till höger upp till andra våningen, där det finns en disk. Ett personal och lite rum i smala korridorer. För att jag inte ska missa bönen, har imamen installerat en högtalare några meter utanför mitt rums minifönster. Jag har snart lärt allt utantill. Jag har mycket nära till närmaste bilgarage, se bilden.

Personalens tolkning av vår överenskommelse om frukost vid 9-tiden. Tekoppen är av sedvanlig ministorlek för sällskasdrickande. Plastpåsen innehåller Mariekex. Antagligen visste de inte var man skaffar toast. Ser fram emot imorgon bitti.


Observera personalbalkongen ovanför plåttaket. 

 Övergången vid Kurla Junction. Skyltarna visar information omväxlande på hindi och engelska. Allt är fullt modernt.

 L B S Marg skulle kunna vara förkortningen av många gator antagligen, men man lägger till information som Kurla West och Next to Kanakia Zillion och dåblir allt tydligt för vilken medborgare som helst i Mumbai, som vet att Kanakaia Zillion är ett stort företag, vars fina skrapa är välkänd.

Denna bild av delar av lokaltrafiken kan bli guld värd, då google inte vill erkänna att det finns någon turistinformation här i Mumbai. Ska leta bland mina papper och se istället.

Berättade Lennart och gav sig ut på stan i jakt på en vattenflaska till natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar