söndag 6 november 2016

Lite fakta om New Delhi


Delhi är två städer som sitter ihop:
Dels Old Delhi, den spännande, gyttriga, medeltida staden som rymmer enorma basarer, Jama Masjid (Indiens största moské) och Red Fort (byggt av mogulhärskaren Sha Jahan på 1600-talet).
Dels New Delhi, den koloniala staden, som arkitekten Edwin Lutyens ritade när britterna 1911 bestämde sig för att flytta kolonialhuvudstaden hit från Calcutta. Här finns parlamentet, paradgatorna och den jättelika rondellen (Connaught Place) med sin underjordiska basar (Palika Bazaar), som för många är symbolen för Indiens huvudstad.
När Indien liberaliserade sin ekonomiska politik på nittiotalet och tillväxten i den indiska ekonomin sköt fart började också hjulen att snurra fortare i Delhi. Ingen annan stad i Indien har växt så snabbt: från tio miljoner 1991 till tjugo miljoner i dag. Och i ingen annan stad har det skapats så många nya jobb. Delhi, The Boomtown, epicentret i Indiens ekonomiska frammarsch, är en stad full av förhoppningar och strebrar. Sab chalta hai, allt är möjligt – om man inte är utblottad. Om du är ute efter mörkrets inbrott från ca 17 nu i november ser du att hundratusentals sover på gatorna.
Även miljön sägs ha förbättrats radikalt. Fram till millennieskiftet var Delhi världens fjärde mest förorenade stad, där invånarna varje dag andades in gifter motsvarande 20 cigaretter. Rökte man ett paket frivilligt blev effekten genast dubblad. De värsta utsläppen kom från bussar, lastbilar och mopedrikshor, som spydde ut tunga svarta moln med illa förbränd diesel. Att färdas i en öppen mopedriksha genom Delhis rusningstrafik kändes som att sticka in huvudet i ett avgasrör.
I dag drivs alla kommersiella fordon i Delhi av ren naturgas. Delhis bussbolag kallar sig världens största ekologiska transportföretag. För att markera miljörevolutionen har alla gulsvarta mopedrikshor målats om och blivit gulgröna – och därtill försetts med en förkortning som markerar förändringen: CNG (Compressed Natural Gas). Ändå kändes mycket svårt att andas utomhus på en söndag.
Där Delhi ligger i dag låg förmodligen redan för 3 000 år sedan det mytomspunna Indraprashtra, som förekommer i det hinduiska eposet Mahabharata. Men senare hinduska kungadömen (som Ashoka-imperiet) hade sina huvudstäder på annat håll i Indien. På 1200-talet föll Delhis sista hindukungadömen. Med Qutb Minar, tornet som byggdes för att manifestera segerns sötma, inleddes Delhis muslimska period. Från 1206 till 1526 styrde fem olika muslimska dynastier av afghaner, turkar och perser över Nordindien. 1526 dundrade mogulen Baburs trupper in i Nordindien från Centralasien och etablerade det flerhundraåriga mogulimperiet. Först hade de sin bas i Agra, men på 1600-talet flyttade de huvudstaden till Delhi. Mogulerna styrde Delhi och Nordindien ända till 1800-talet, då britterna började ta över mer och mer.
1911 beslutade britterna att flytta huvudstaden i det koloniala kejsardömet Indien från Calcutta till Delhi och arkitekten Edwin Lutyens fick uppdraget att konstruera en ny stad. Resultatet hette New Delhi och stod klart först 1931. Lutyens byggde en pampig boulevardstad med byggnader med bara en/två våningar och många parker och rondeller några kilometer söder om Old Delhi. New Delhi byggdes för att bli en huvudstad värdig ett imperium. Redan 16 år senare klämtade klockan för friheten. 15 augusti 1947 blev Indien självständigt. Den brittiske vicekungen flyttade ut och Indiens första demokratiskt valda regering flyttade in i Lutyens pampiga imperiestad.

Här snodde Lennart nästan helt från nätet och turistbroschyrer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar