Jag kommer inte att sakna hotellet, även om det är en
erfarenhet rikare. I fortsättningen blir det hotellrum i City och nära
centralstationen, som mitt hotellrum i Delhi.
Exempel på hotellnamn nära CST.
Det är tyvärr en dag i dag i släpandets tecken och väldigt
lite att göra åt det. Alltså ska här gås minimalt. Min resväska är innan den
proppats full av kabinstorlek den också, liksom ryggsäcken. Ofta flyger jag med
bägge i kabinen. Men nu gäller det att ta sig runt där trottoarer är lika
sällsynta som toaletter. Visserligen har väskan hjul, men bara teoretiskt. I
praktiken måste den bäras här. I bästa fall orkar jag nog kanske hundra meter
utan paus. Men 15 sträckor med hundra meter tar mig till stationen med råge.
Väl inne på CST station får vi se. Jag kommer att ha kanske
tio timmar att slå ihjäl. Huvudsakligen blir det nog på ställen med AC och
kortmaskiner. Förutom på busshållplatserna finns det aldrig en tom bänk att
vila sig på. Och man kan ju inte sitta med packning på en busshållplats hur
länge som helst. Till sist rycker väl bombtrupperna ut och lägger beslag på
både mig och packningen. Ser han inte lite ut som en pakistanier i alla fall?
Kanske kan jag roa mig med någon timme i någon kö till en bankomat. Idag är det
dag tretton sedan de stängdes för mig.
Det är svårt att se fördelarna för Indien att begränsa mina
kontanter till noll på det här sättet. Visserligen spenderar jag pengar på
ställen med kortmaskiner och visserligen har jag redan betalt det mesta. Men
vad tjänar indiska staten på att gatuförsäljarna inte kan lura på mig vad inte
behöver? Taxichaufförerna har slutat att skrika efter oss turister. Väldigt få
har lurat till sig pengar som går att använda hos dem. Men de har inte slutat
att tuta. Jag hoppas verkligen att det är lugnare nere i Goa.
Det är likadant hos de jag känner där nere. Jag får
diskutera läget med min värd captain Santosh Baptista i Colva Beach imorgon
eftermiddag. Men åtstramningen gäller den inhemska befolkningen likaså. Det är
bara det att de är mer vana vid köandet för att få ut pengar eller betala
räkningar.
Kommer du ihåg när du tog en nummerlapp och köade till
banken för att betala räkningarna? Vill du av nostalgiska skäl tillbaka till
den tiden? Enda fördelen var väl samhörigheten lokalt, man träffade alla andra
i köerna överallt. Nu är alla köallergiska, eller åtminstone överkänsliga. Vad
håller gubben på med där framme hos kassören? Se till att få fram pengarna nu,
så vi andra också kan betala! Köer så långsamma som förr i världen finns kvar
på vissa bankkontor. Men alla inser hur olönsamma de är.
Här i Indien är det mesta olönsamt ur vårt perspektiv.
Butiksinnehavarens ibland dagslånga väntan på en kund. Kan den verkligen betala
hyran? Motsvarar hyran bruksvärdet? Vem räknar ut det? Många säljer direkt på
gatan och debiteras givetvis inte per kvadratmeter av kommunen, fattiga i
slummen försöker ibland sälja lite saker under dagen i sin dörröppning. Råkar
någon gå vilse och hittar till dem? Eller säljer de bara till varandra? Hur vet
de vad de ska sälja? Hur ser tilliten ut som skapar dessa kontakter i och kring
slummen? Kommer försäljningen i kommission att fungera? Troligen, det gjorde
den hos oss och i ett mer kontrollerat system i ännu större skala hos oss genom
varukrediter och fakturor. För den som inte följer systemets regler får börja
om på ruta ett eller aldrig börja mer.
Men gatustånd och gatuförsäljning kan inte existera endast
av det lokala omloppet av sedlar och mynt. Det måste hela tiden tillföras nya
kontanter. Även om verksamheten säkert inte dräneras särskilt mycket vad gäller
inbetalda skatter. Sådant vet jag inte mycket om, men hoppas att få lära mig.
Den otroliga övermängden av tuktukfordon är inte bara
anpassade till smala gränder, utan även till det småskaliga livet. Kvinnor går
omkring med en kvast och kanske en skyffel och frågar om man vill betala för
deras rengöring. För några rupieslantar sopar de ibland lite rent här och lite
rent där. Tuktuktaxi lever på medelklassindiernas resor. De skriker bara efter
dig för att du kortsiktigt kan vara lönsammare. Du vet inte priset. Samma
gäller butiksinnehavaren eller gubben med ett gäng bananer vid sina fötter på
gatan. Allt fungerar, trots Bank of India.
Men visst är samhällena ineffektiva, både här och i Europa.
Det som borde styras för att trimmas och få en vettig inriktning, lämnas åt
”marknadskrafterna”. Dessa krafter blir som bekant helt orkeslösa om inte den
ekonomiska utdelningen blir rundhänt.
Människor dras in mot storstäder som
aldrig får plats för dem, samtidigt som tungrodda system på landsbygden lämnar
människor i fattigdom och isolering. Det behövs samma märkliga krafter som verkar
på gatuförsäljning och slumområden här i Indiens jättestäder för att utveckla
den indiska landsbygden och för all del den norrländska glesbyn.
Första tåget är mycket sent och naturligtvis fullproppat.
Bara att vänta till nästa. Tid har jag gott om idag. Sittplats efter en
station, jag tror att de ser att farbrorn inte orkar att stå. Ur tåget till
slut på CST, vacklande med för mycket packning. Finns det någon boxinlämning?
Nej, av säkerhetsskäl är de alla borttagna. För enkelt för bombmänniskorna att
bara in sina bomber.
Jag måste akut på toaletten, ett hål i golvet bakom en dörr.
Lyckas tränga upp mina väskor på varandra bakom den stängda dörren och
samtidigt få ned byxorna. Tyvärr är min storlek inte anpassad för denna säregna
ställning och all min spillning från några dagar kommer nu på golvet bakom
hålet. Detta ställer till med en del rengöringsproblem när jag ska gå. Folk är
vana. Toalettpapper tog jag naturligtvis fram innan jag gick in!
En dryg kilometer tar mig till den enda parken med gott om
plats för alla på gräsytorna. Hela ytan är abonnerad med polisbevakning och
metallsökeri av sunnimuslimer idag. Det är knappast värt en sittplats några
timmar där att snabbkonvertera. På den lilla ytan utanför klubbhusen pågår en
cricketmatch. Genom att låtsas vara intresserad av matchen får jag en chans
till en sittplats i skuggan på min egen packning. Cricket är så underbart långsamt
att man tidvis inte vet om de har paus eller vad som händer. Här smälter jag in
istället för att smälta i solen.
Det är cirka hundratalet åskådare. Vakterna har noga avdelat
ett lämpligt område att sitta på. Alla sitter på gräset, utom jag. Ställningen
blir för komplicerad för att duga till skrivning på datorn då. Matchen kryper
på på sedvanligt sätt och ibland springer en kastare plötsligt an för att
försöka passera slagmannen. Nästan alla använder studs i kastet och siktar
gärna in mot det heligaste, där det är som svårast att få till ett bra slag.
Snedträffar och liknande, men få slagmissar. Inga lyror på de slagen.
Så blir dock en slagman utan träff i sina försök. Nya försök
efter byten. Näste slagman får in en träff och springer en bas framåt. Tror för
all del inte att jag förstår något av det här. Jag har läst reglerna många
gånger men begriper i alla fall ingenting.
Till slut tvingar torkan mig att byta ut min tomma
vattenflaska mot en med vatten. On the road again. Samtidigt får slagmannen en
lagom snedträff och man springer bara håglöst efter bollen. Det är över och
dags för att skaka hand. En kortare promenad för mig till vattnet, men sen har
jag svårt att bestämma mig. En banan får duga för tillfället och sedan styr jag
upp till en svart kaffe på McDonalds.
En titt på klockan ger mig 7 h kvar att
njuta av avgaser, trängsel och oljudet från tutande fordon. Svårt att föra en
vettig dialog med någon på något av inneställena där man accepterar
kortbetalning. Överallt spelar de musik på hög volym och tvingar alla runt mig
att skrika. Jag gissar mig till vad folk, pekar på mina öron och skrattar.
Långsamt bär det ner mot nationalmuseum, där jag vet en bra,
men ganska dyr, restaurang. Tyvärr är ölen slut i kranen. Men anrättningen är
perfekt. Här är man inte ett dugg indiska, kunden erbjuds rätter från Europas
och USA:s hörn. Snabbt levererad, men snyggt och mycket smakfullt. De flesta är
mumbaibor, att döma av utseendet. Framgångsrik medelklass. Vi turister har nog
svårt att hitta in. Uniformerad dörrvakt kanske skrämmer iväg budgetturisten,
men i bankkortens högdagar och i den nollställda kontantkassan, borde den
intressera fler. Här dock ständigt fullt och man får vänta en stund på ett
bord. Dock ingen evighet. De känner igen mig nu och ger mig snabb service.
När jag så långsamt jag kan lämnar återstår fyra h att slå
ihjäl innan jag bör vara på CST för nattåget till Margao. Den sista timmen blir
på McDonalds och sedan ett sista vattenköp på stan.
Nästan två timmar på trappan till ett monument i en rondell
satt jag och åtgärdade min saknad av Zamba-Canastan i Tyresö. Vad skönt att få
dra en spader, om än bara på datorn. Rob och jag vinner ganska ofta. Han spelar
som en kratta. Vi spelar parspelet Spader. Men när han bjuder noll, värderar
han sina kort ganska bra och jag vet hur jag ska understödja honom så att vi
får hans 100 poäng i bonus! Sarah till höger är dock ofta väldigt lurig. Jag
försökte byta ut Rob mot Sarah, men det gick inte datorn med på alls.
På väg upp mot CST och McDonalds snubblar jag vid halv
åttatiden över en liten kö på kanske fem personer utanför en bank. Eftersom det
fanns en vakt där frågade jag om bankomaten var öppen. Alla nickade. Pengar?
Jodå! Tja, fem personers kö kan man väl testa. Efter fem minuter hade jag via
två olika kort i olika banker hämtat ut dubbel ranson. Det betyder två sedlar
mer i plånboken än tidigare. Dessa trevliga kontanter är dock fortfarande
ganska omöjliga att använda. Ingenstans i detta land kan du handla för så
mycket att du får växel tillbaka på 2000 rs. Jag försökte på McDonalds, som
minsann inte skulle ha något problem med sina kassor. De bara log och begärde
att jag skulle betala med kort istället. Så småningom ska jag nog komma på hur
man växlar de gigantiska sedlarna. Att betala ut uttag i bankomaterna med
obrukbara sedlar är smart, men kanske inte helt turistvänligt.
På perrongen träffar jag tre tyska gossar från en förstad
till Berlin. De ska också ner till Goa, Margao.
Nu är jag på tåget, har hittat mitt namn på en uppklistrad
lista, min bädd nr 33 med filt, kudde, två lakan och en liten bit tvål. Två
sängar i höjd i öppna sovvagnar som på svenska skulle ha kallats sovplatser.
Min säng är på tvären, men längs korridoren finns en lång räcka sängar i två
våningar också. Där blir man säkert störd vid spring i korridoren av social
art, försäljning till passagerare och toalettbesök. Konduktören har just
kontrollerat min biljett och om kanske tio minuter bär det av.
Jag tror inte vi behöver vara rädda för att frysa i natt, så
jag använder filten som bäddmadrass. Ska bli intressant att se imorgon bitti
hur utsålda bäddarna är. Medelklassindierna sover här, de indier som är
högutbildade och talar perfekt engelska.
God natt säger Lennart, även om det är lite tidigt för er i
Europa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar