onsdag 16 november 2016

Onsdagens resa med Lokaltåget in till Mumbai CST

Bankkrisen fortsätter. Efter några timmar med bankomater under tisdagens slut, med jättelånga köer, betydligt längre än uppethållningstiderna, (Det är absolut inte 24 h som det står på skyltarna), var dessa bankomater helt stängda under onsdagen. Jag får absolut inte göra av med kontanter på annat än vatten och tågresor, om jag säkert ska komma till Goa på måndag morgon. Eventuellt blir det några bananer också!


Idag var smogen hemsk i stan. Det gick inte att fotografera för du såg inte igenom röken! Området nedanför CST och systerstationen Churchgate lite mer västerut ner mot strandpromenaden har ett område direkt söderut som heter Fort. Här finns domstolar, långa öppna idrottsplaner som parker, universitet och skolor, massor av fina muséer och naturligtvis en massa butiker, gatuförsäljning och mängder av inklämda områden med slumbostäder. Hur man på så fina adresser har accepterat slummen förstår jag afktiskt inte. Det måste handla om tid och resurser för exploateringen.


Här vid Churchgatestationen har cykelbuden sin samlingsplats. Alla former av budcyklar, även sådana som slipar knivar!

Ett av de vackrare husen används som högkvarter för polisen! Här helt utan apor, men med en och annan vildkatt mot mössen.
Det är inte långt man ser i smogen. Endast verkligt kära bryr sig om komma hit.
Allra längst ner, nedanför Gateway of India, finns en jätteudde helt upptagen av armén, marinen och flyget. Den heter Colaba. Jag gick runt lite där för att se om man skulle komma ner till vattnet någonstans, men här fanns ingen slum. För att komma därifrån prövade jag att åka buss för 10 rs. Jag kom till Nationalmuséet för modern konst. Man får mycket mer för pengarna med tåget!
Vagnarna och spårbredden är det bredaste jag sett. Alla linjerna åker större delen av tiden med folk hängande ur dörröppningarna. kanske 5 eller 6 miljoner passagerare varje dag in och lika många ut igen. Fungerar perfekt, men det är inte precis några hissar för att komma ner och upp från spåren. Hur man gör med rullstolar vet jag inte, har inte sett sådant vis stationerna. Däremot finns där många halta och lytta tiggare där.
All planering som rör mat handlar nu om att använda kort. Inte helt lätt i denna stad.
 Sisselering på gatorna.


Sisselering på trottoarerna.
Sisselering är mycket vanligt inom den muslimska byggnadskonsten, men det verkar inte vara så här i Indien. Du kan naturligtvis arbeta med sisselering med rektangulära former också, som i Sverige. Men det känns lite nybörjaraktigt. Grunden för dessa former är naurligtvis den extra styrkan genom bindningarna. Det fungerar så länge stenarna ligger kvar i samma nivå. Särskilt vattenpåverkan på underliggande material orsakar skadorna. Skillnaden mellan dagvatten och avloppsvatten är ibland inte så stor genom att företagsamma personer kopplar in sitt avloppsvatten på dagvattnet istället. Helt plötsligt dyker det upp vattenmängder över och i marken.
Morgondagens innehåll är arbete, därför troligen inga bilder till inlägget. Som kompensation publicerar jag en extra blogg med bara bilder från city. Lennart


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar