lördag 5 november 2016

Lördagens utflykt hastigt utbytt mot sängen

Det kändes lite som ett molande i magen fram emot sen eftermiddag och tänkte att du ska nog få dig en middag så småningom. Tröttheten fick mig dock att välja en pannkaka med dubbelt ägg och dubbel kycklingportion, färdiglagad på fem röda inför mina ögon. Wrappat och klart. Det smakade jättegott och det var nog inte där magen började krångla, utan tidigare. Kanske ett dygn efter någon nysning i min närhet.

Natten var plågsam för de flesta på hotellet. En större grupp från Madras med ganska många barn tittade på Bollywoodfilmer hela natten och var irriterade på varandra. Barn skrek, dörrar slängdes igen och damerna var högljutt osams, oklart om vad. Åtskilliga tillsägelser utdelades, men det fortsatte till sju på morgonen. Då blev de nog utkörda, för sedan har det varit tyst.

I detta oväsen plågades jag av magsmärtor, fast jag inte längre är så smärt om magen, tillika om min breda hals. I mycket små omgångar rann innehållit ner i toaletten istället för den normalt fastare formen. Det är inte över helt ännu, jag ska hålla mig mest till vatten tills frukost imorgon bitti, då jag tar den sista kapseln med 60 miljoner bakterier PRE PRO: Streptococcus Faecalis  15 million osv. Sömn och vatten i rätt kombination håller alltid.

Nu på eftermiddagen kände jag mig bättre och vågade mig på ett besök på närliggande gator för småinköp. Utan vatten dör man. Hittade bland annat ett par mycket bra shorts. Tänkte speciellt på den stackars fabriksägaren som bara fick en bråkdel för sin producerade skjorta av de 20 SEK jag betalade för den. Det är lätt att förstå att han inte kan sova på nätterna för de låga löner han bara är tvungen att ge sina anställda.

Trafiken står för det mesta helt stilla på de smala gatorna i dessa marknadsområden under vilt skrikande och samfällt användande av signalhornen. och det är svårt att gå över gatan.

Läste i reklamen som dräller ner i datorn, att över 500 milljoner världen över talar hindi. De vill att jag börjar skriva på hindi. Hindi, hind, det låter lite som ett tjejspråk. Nu måste jag ta reda på vad de andra talar här, väldigt få talar särskilt många ord engelska och förstår därför inte särskilt mycket vad vi turister vill ha tag på. Däremot verkar de förstå varandra för det mesta. Vad pratar de i Bollywoodfilmerna och vad sjunger de i radion? TV-kanaler? Jag ska någon dag besöka huvudbiblioteket några kilometer från mitt hotell.
 New Delhi ligger i höjd med Nepal, nordligare än Karachi och Katmandu, men betydligt sydligare än Islamabad och Kabul, och har många skilda språkgrannar som skriver på helt andra sätt än europeerna.

Wikipedia säger:
Fram till 1965 var engelska officiellt språk i Indien, parallellt med hindi. Efter detta var det meningen att engelskan skulle fungera som "biträdande officiellt språk", till dess att korrekt utsedda kommittér kan besluta om fullständig övergång till hindi. I vissa stater, såsom Tamil Nadu, talas det dock tämligen lite hindi och protester från sådana regioner har lett till att engelskan i realiteten fortfarande hänger kvar. På grund av snabb industrialisering och multinationella influenser på landets ekonomi fortsätter engelskan att vara ett populärt och snabbt kommunikationsmedel både i offentlig förvaltning och i dagligt affärsliv.
Wikipedias språkkarta har vackra färger, men vad betyder de? Troligen officella språk för styret av de olika regionerna. Den dag alla länder bestämmer sig för ett gemensamt språk kommer gigantiska summor sparas, långsamt större enhetlighet skapas, men också ett kulturmord av gigantisk art startas. Men finns det någon som ser någon annan utvecklingsväg? Jag minns Stella Livsfarlig i Stockholmspartiet, som ville att cykelbud skulle forsla mjölken från Västerås för miljöns skull. Mitt i löjets skimmer över idén fanns hela tiden pekfingret på miljöproblemet. Själv åkte hon taxi till och från arbetet mellan Söder och Kungsholmen. Men hon kanske kunde komma upp med ett förslag till annan lösning.

Officiella språk i dagens Indien

Den indiska grundlagen erkänner officiellt 23 språk. Därutöver erkänns i Indien 325 språk som i och för sig existerande inom landets gränser. Flera språkgrupper är representerade i Indien; indoariska språk som tillhör språkfamiljen indoeuropeiskaindoiranska grenen; samt dravidiska språk, är de viktigaste.

De nyindiska, nu levande dialekterna och språken kan räknas i hundratal. De stora huvudspråken, vilka alla har en mängd underdialekter, ordna sig, enligt nyare forskningar, efter sin inre frändskap på följande sätt;
  1. punjabi, som talas av sikherna och andra i Punjab, vid övre Indus och dess bifloder;
  2. sindhi, vid nedre Indus i Sindh;
  3. gujarati, på halvön Gujarat och ön Kutsch;
  4. västhindi, inom ett mycket stort område vid övre Ganges och Yamuna
  5. östhindi, ö. därom, inom ett stort område vid mellersta Ganges och dess bifloder;
  6. bengali, i Bengalen, kring nedre Ganges och Brahmaputra;
  7. oriya, i Orissa, sydväst därom;
  8. marathi, s. om västhindi och sydväst om östhindi på ett stort område;
  9. smärre nordliga dialekter på Himalayas sluttningar: nepalikumaoni och garhwali;
  10. slutligen kashmiri, i Kashmir,
  11. och pashtu, omkring Peshawar i Pakistan.
Slut på stölder från Wikipedia. Själv har jag nog mest engelska och eventuellt portugisiska runt mig nere i Goa.

Inte för att jag nu förstår vad en miljard indier som inte talar hindi talar nu heller! Kan ingen läsare kommentera bristen i denna text?

Den som överlever frukost får se.  Lennart

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar