lördag 26 november 2016

Söndag i Colva Beach II

Det är otroligt lugnt idag i Colva. Jag tog en långpromenad runt åt olika håll för att se nytt och upptäckte mängder av hus och byggprojekt jag inte anat tidigare. Men många byggen utan byggnadslov har stoppats och andra projekt har aldrig blivit klara av andra anledningar. På varje färdigt hus går det nog ett hus av den andra sorten. Lite märkligt. Efter ett tag verkar slummen flytta in i ruinerna. Alla butiker och säljstånd är bemannade idag som alla andra dagar, men det har de inte mycket för. Det är tomt och tyst. Kanske har de stora bulgariska grupperna här någon form av gruppskifte på söndagar, annars handlar det om att man ligger under solparasollen med baksmälla från igår. En stor del av befolkningen är katolsk här sedan den portugiska tiden. De helgar väl vilodagen.





I ett katolskt område är givetvis många av de hinduiska gudarna ersatta framme hos föraren. Annars är det liten skillnad. Det kostar 15 rs till Margao via omvägen totalt kanske 15 km. Men det vet jag inte när jag hoppar på. Konduktören tar 110 rs utan att blinka. På hemvägen betalar jag 15 rs.
 Hela tiden hänger konduktören ut med huvudet och skriker Magao och annat och försöker locka till sig passagerare. Det finns busshållplatser och faktiskt en hålltid halvägs, men det är inte så noga bara folk hoppar på och av. Fattiga slipper betala ibland. Ungdomar verkar åka gratis.


En bilist hävdar när jag kliver av i Margao C vid parken att bussen repat hans bil. Bussen avviker utan diskussion.







Mitt i parken finns en slags nasargång och där finns en mindre entré uppåt till barnparken och nedåt till den fina vuxenparken.

 Parken är en fin oas. Kyrkan i bakgrunden.


Rökning bekämpas aktivt. Få röker. Ett paket kostar 250 rs eller ca 32,50 SEK.

På andra sidan parken hittar jag ett första varuhus i 6 våningar, men med indisk byråkrati och inga kunder. Jag hittade dock mina varor direkt. Big G.



Överallt i Margao och här i Colva finns lockande bulgariska texter (Kanske är de på något annat språk?).

Jag har tätat min skjutdörr in till mitt rum och nu är här nästan myggfritt. Skönt, kanske ska det bli slut på allergiatackerna nu.


Den som får sova får se. Lennart




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar