söndag 27 november 2016

En liten text om myggallergi


Det finns många myter kring allergier och överkänslighet mot olika ämnen och deras omfattningar i samhället. Många av dessa myter existerar då det är svårt att mäta och konstatera överkänsligheter och allergier. Vissa allergier kan vara livshotande, myggallergier är definitivt inte livshotande. 

En del myter påstår att man genom att exponera sig för det man är överkänslig eller allergisk mot. En del ställer sig nakna, eller nästan nakna i en myggsvärm, och påstår att de därigenom på något sätt vaccinerar sig mot överkänsligheten eller allergin. Påståendet är ungefär som att utan skyddsutrustning börja riva asbest och tro att man därigenom slipper asbestskador. 

Däremot är vi väldigt olika i hur vi redan som barn regerar på myggstick. Det som framkallar överkänsligheten eller senare allergin är det antikoaguleringsmedel stickmyggor använder för att inte fastna i oss när de suger blod.

Några grundfakta om myggor. Många av de vanligaste myggarterna finns runt hela jorden, i Sverige räknar vi med 900 arter och många är inte stickmyggor. Som så ofta är det honorna som är de farliga för oss. Hanarna är mest parningsvilliga hjälpredor. Olika stickmyggor ger olika besvär för oss människor, använder helt enkelt olika mycket antikoaguleringsmedel, suger olika mycket blod och i värsta fall sprider olika sjukdomar till oss. I Asien är det Malaria och Dengue som är mest fruktat. Klimatförändringar kan drastiskt förändra situationen i framtiden i Europa.

Försteget överkänslighet visar sig ofta redan hos barn, men kan försvinna i vuxen ålder. Vid kraftig överexponering, många eller kraftiga myggstick, kan allergin utlösas. Själv såg jag grannen mitt i sommarhettan arbeta hårt i trädgården med polarutrustning på sig och hörde mig tidigt för. Några år senare slarvade jag, trots min kunskap om min överkänslighet och sov åtkomlig för de elaka skärgårdsmyggen. Jag vaknade upp febrig, med nässelutslag över hela kroppen, hade värk i särskilt armarna, var kraftlös och hade lättare andningssvårigheter, kanske beroende på oron för vad det kunde röra sig om. Transport med ambulans till Huddinge sjukhus och utredning. Inga säkra upptäckter, men åtta kraftiga skärgårdsmyggstick var misstänkta. Senare pricktester säkerställde allergin.

Vi allergiker löser vår vardag på olika sätt och att vara myggallergiker är sällan något problem alls. Vid olycka tvättar man med desinfektionsmedel och kyler ner allergireaktionen (blodet liksom kokar i den attackerade kroppsdelen). Antihistamintabletter fungerar ofta bra, men inte med bilkörning. Därför har jag inte använt tabletterna så mycket genom åren.

De myggor jag hittills varit utsatt för här i Indien har varit mycket små. Svåra att se faktiskt. De flesta ljudlösa. Men precis som alla andra indier är de många där de finns. I Delhi hade jag inga problem. På rundresan i The Golden Triangle inte heller. På hotellrummet i Mumbai och sista kvällen innan nattåget kom en katastrof med kanske 100 stick. Normalt hade jag uppsökt sjukhus, men nu var ingenting normalt med ett bokat och väntande nattåg. I viss utsträckning smög mygg in till mig på natten här i Colva också, så först efter tätning av dörröppningen kan jag sova i stort sett myggfritt. Kroppen går ner på normal nivå utan allergichocker. 

När allergichockerna pågår kan jag bara sova av utmattning. När allergichocken startar vaknar jag automatiskt igen. Nattsömnen blir kanske tre timmar och dygnet känns ganska tungt.
Nu återtar min hud sin normala färg och jag blir effektivare i mitt skrivarbete. Livet leker.

Lennart

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar