torsdag 10 november 2016

Hälsoläget, smogen och de indragna sedlarna!

Du har säkert märkt att jag valt att ösa upp mängder av bilder för att senare komplettera dem med textinnehåll.

Den senaste tiden har varit påfrestande. I fem dagar har influensorna gått upp och ner. Jag har ätit normalt, men fått problem med extrem trötthet, morgontoaletten och tidvis ont i halsen. I natt vaknade jag av att jag kände mig annorlunda halv tre. Jag satte mig på toaletten och i takt med att jag vaknade till upptäckte jag att jag kände mig frisk!

Det fanns bara en resa för the Golden Triangle som passade mina tider och den startade i tisdags mitt i värsta smogen och med att vi fick höra att sedlarna 500 och 1000 rupies var indragna. Samtidigt spottade bankomaterna ut just dessa sedlar in i det sista. För inträden, småinköp, måltider etc behövde vi naturligtvis våra ogiltiga sedlar!

På vägarna uppstod gigantiska köer in till alla vägtullar, tisdagens bilresor blev svåra, Ingen visste hur de skulle betala. Bankerna kröp undan och stängde inte bara bankomaterna (kanske de öppnar idag fredag) och all kontor. På torsdagen öppnade kontoren igen med förhoppningsvis nya sedlar, men köerna dit var dagslånga.

Som tur valde Indien att slopa vägtullar under onsdag och torsdag och många inträden blev lite så där.

Genom att ge furstlig dricks på matställena blev vi av med en del av våra falska sedlar.

När jag skulle till hotellet 21 på kvällen tog jag av misstag fel utgång från Metro vid Delhi station och förstod ingenting. Eftersom det inte finns några gatunamn, är det extremt svårt att orientera sig efter kartan. Frågar du så pekar de bara åt fel håll. I en timme virrade jag omkring innan jag fattade vad som hänt. 22 checkade jag in och slocknade.

Idag blir det återhämtningens dag, många tupplurar och förhoppningsvis krafter för texterna. Gårdagens bilder från allt i fantastiska Jaipur kommer.

Totalt varnar jag för den här tredagars resan till Agra och Jaipur. Arrangemanget är bra, guiderna och totalt sett allt, utom tidsschemat. En femdagars resa eller kanske en fyrdagars resa är nog rimligare.

En del vill spara pengar på att åka tåg eller tuktuk och sköta allt utan guide. Jag tror inte på det. Guiden ser till att allt fungerar och att du får vad ska ha. Backpackers med mycket tid att stå timtal i köer in till de olika anläggningarna kanske kan spara något. Men betänk att Taj Mahal tar emot 70 000 besökare på en dag. Den kön tar tid. Med guiden går du bara in utan kö. Andra anläggningar
Beviset för att jag aldrig åkt hit och att allt varit modeller i Stockholm!

kan ha så lite som 10 000 besökare på en dag, men ändå köer. IKEA har också 10 000 besökare på en dag i Kungens kurva. Tänk om alla skulle betala inträde kontant där!

Glöm inte att gå tillbaka till tidigare dagars bilder och läsa mina texter efter helgen.

Här i Delhi har jag sparat the Red Fort innan jag flyger till Mumbai på söndag.

Hälsar Lennart innan första tuppluren för idag fredag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar