tisdag 8 november 2016

Måndagens utflykt till Qutub Minar

Smogen är verkligen dödande här nu. Sömnsvårigheter och dagtid andningssvårigheter. Lite bättre nera i Agra, men långt ifrån bra. Gertie Hellman var snäll och e-postade mig information jag saknade. Avbrända raketer och eldande bönder har skapat värsta smogen på 17 år. Jag har köpt ett munskydd, men ögon och näsa rinner dygnet runt.
Lägg därtill att jag idag tisdag gick upp aldeles för tidigt och åkte in strax för 05.50 till Connaught Place för att vara säker på att vara på plats.
Jag är helt enkelt slut och har valt att göra det jag hinner och komplettera när tid ges i veckan.
Jag lägger upp rensade bilder i fyra bloggar för dig och kommer så småningom att skriva texterna. Det tar väldig tid att redigera så mycket bilder.
Här kommer måndagens bilder:
Området är mäktigt och spänner över två århundraden eller kanske mer.
System för dagvatten.
Genom Indiens alla olika språk har man ofta fyra olika skyltar eller fler.
Historierna om denna järnpelare än om något annat. Få är sanna.
Den är totalt 7,2 meter, varav 93 cm under marken. Ditsatt i slutet på 300-talet. Tillverkad någon annan stans. Den är nästan helt i järn (99,7 %) och rostar inte, Lite rost finns under marken.
Inskriptionen säger tydligt hur och när den sattes dit.




Infarten till anläggningen 1 km från Metro med samma namn.
Det är inte gångvänligt på trottoarerna i Delhi, om ens finns. Här finns rester av en bortkapad busshållplats.

Entrén efter att du köpt biljet på andra sidan gatan.


Genom smogen gick det inte att fotografera pelaren Qutub Minar. Höjden är så stor att avståndet blir för stort. Betydelsen är dock klar: min är störst.

Filmsalen gapade tom, och det berodde på att filmen visades i tjugo minuter i taget på fyra olika språk och ingen tidtabell fanns. Sitt gärna ner och vänta en timme på att ditt språk dyker upp.




Det är fel att kalla den för en ruinstad, mycket är helt.

Efter en vecka med rinnande ögon kan vi märka att smogen börjar avta.
Hinduiskt är levande väsen eller växter, muslimskt mönster. Dock har jag inte sett någon form tissilering bland de muslimska byggnaderna.





 Selfie som visar luftplågan. Se också himlen på många bilder.
 En minimoské.


 En del får inte plats inom området.
 Det som aldrig blev något. Ett påbörjat projekt för att skapa en dubbelt så stor Minar. I så fall ännu svårare att fota.
Lennart


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar