fredag 4 november 2016

Fredagen startade med jakt på synålar på gatumarknaderna

Det gäller att få rätt tänk! Jag började med att tänka: Synålar finns nog i tygaffärer och liknande. Men här är allt basarartat. I en tygaffär har man tyger och inget annat. Alltså tänkte jag istället vem har syutrustning och fick nog svaret ingen! Istället skulle jag ha tänkt vem använder synålar och fått svaret skräddaren. Där fanns de för 5 rs per styck eller 1,30 SEK tillsammans för två. Sedan försökte jag peta upp telefonkortet utan framgång på rummet. Det får bli Samsungs verkstad på andra sidan floden på måndag 20 rs för en resa dit med Metro.

Imorgon ska jag ut på långresa till arkelogiska lämningar i södra delen av Delhi. Metros blå och gula linje ned och sedan lila och blå hem i slutet av dagen. Känns lite som fusk att hoppa över drygt 20 km jag kunde ha gått, men jag kommer nog upp i minimum 12 km i alla fall.

Mitt i centrum av Delhi ligger en jättemoské där det vimlar av sikher, massor av sikherhetsvakter också. Jag kände att det fick räcka med säkerhetskontroller, jag hade redan passerat tre stycken och fått mina grejer röntgade. Jag nöjde mig med att se människor och härligheten från utsidan den här gången. Dessutom hade jag lite halvbråttom till Coffee Home och bredvidliggande DTTDC för att köpa Agra-Jaipurresan.
DTTDC och Coffee Home.
Här finns polisens träningsbana för skolbarn och alla former av trafikanter. Den har alltid varit helt tom när jag tittat in i det centralt belägna parkområdet. Därav beteendet ute i trafiken.
Ganska tomt är det på tankställena också, men de har mer personal än vi hade i Sverige för 80 år sedan.
Tack och lov övervakar gudarna mycket noga trafiken. De räddar nog många liv. Tur att inte alla är muslimer också. Då skulle inte det finnas så många skyddsgudar för trafiken!
Utanför huvudpolisstationen i centrum höll en stor flock apor vakt och skapade sin egen ordning.

Återkommer med dagens utflykt till Krigsminnesmärket India Gate. Lennart

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar