måndag 6 februari 2017

VACKRA TRÄDGÅRDAR OCH ANDRA

Allt är otroligt mycket lugnare här i Goa måndagen efter valet. Tidningarna rapporterar om ett omval i ett dstrikt genom fel. Valdeltagandet har kontrollräknats och det blev rekord igen. Över 82 % röstade. När jag kommer tillbaka sent i år, får jag titta efter förändringar. Herald Goa går ju också att delvis läsa på nätet.

Nu återstår snart bara tre veckors arbete, innan jag rör på mig. Denna vecka innehåller två dagar på kulturfestivalen i Panjim. Alltså börjar pressen på att vara produktiv och att hinna i mål med allt jag skriver. Tyvärr är Lennart ofta sådan, att han behöver lite press för att se till, att han hinner i mål.

Samtidigt närmar sig en summering av mina fyra månader i Indien. Om allt fungerar ska de sista dagarnas texter handla om detta. Om jag nu under resdagarna kan få internet att fungera. Bildhanteringen är svår eller ofta omöjlig på Blogger, när jag använder WIFI. Därför är alla bloggar troligtvis ganska bildfria i mars. Strax efter kvinnodagen 8 mars kommer jag att komplettera det som inte fungerat med rapporteringen från slutet av resan.

Sedan kommer en särskild blogg 16 - 31 mars från Turkiets solkust!



Det är vinter i Goa. De kyliga vindarna utifrån arabiska sjön håller ofta inte mer än runt trettio grader celsius! Men det är nu de flesta blomningarna äger rum. Februari är en vcker blommånad här, om nu någon har kostat på att plantera blommor eller blommande träd och buskar. Avsteg från detta gör Rhodendron och andra, med höstblomning.


Många hus står länge och väntar på att ägarna ska bry sig om dem. Resultatet i trädgårdarna är mycket tråkigt.


Först blir trädgården f.d., sedan är det oftast husets tak som faller ner. Förfallet är ofta märkligt. För något år sedan fanns det säkert turister här.



Vår granne Ian från Leicester satsar pengar och energi på trädgården.


Hotellträdgårdarna är ofta välskötta och har blomning nu.


Ians träd och buskar riskerar att bli för stor för den lilla trädgården. Likadant är det i de flesta trädgårdar. Det är svårt att anpassa växterna efter utrymmet.



Snett mittemot oss har vi ett hus som hrs ut i kortare perioder. 6 - 8 personer får gott om plats för drygt 5 000 rs / dag inklusive städhjälp.



 Längst bak i trädgårdarna finns vatten och avlopp, medan varmvattnet solvärms i tank ovanför taket.

Lennart

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar