Den femte
myten: När eleverna har tillgång
till en billig miniräknare behöver de aldrig lära sig huvudräkning.
5 Miniräknaren
ger bara en uträkning av vad som har matats in på den. Den lär eleven ingenting
om räkning, mer än på mycket låg nivå.
Numera är det ganska vanligt att träffa på
matematiklärare i skolan, som tror att eleverna klarar sig utan
huvudräkningsfärdigheter. Eleverna har ju miniräknarna.
Pedagogisk forskning missar ofta väldigt enkla
projekt, som att t.ex. mäta effekten av dåliga eller snarast obefintliga
huvudräkningskunskaper.
Det är lätt att dela in eleverna i två grupper. Den
ena gruppen innehåller eleverna som kommer att få problem med matematikämnet
tidigt och har en dålig självbild för sina resultat. Den gruppen har låga
resultat på hastighetsprov för huvudräkning. Resultaten är svart och vitt.
Inget att ta miste på eller att använda signifikanssiffror på.
Jag kommer nedan att försöka förklara hur det
förhåller sig och hur skolan sviker eleverna. Men också hur du som förälder kan
hjälpa enkelt.
Nedan kommer också hjärnans automatiseringsprocesser
och det undermedvetna arbetet förklaras med hänvisning till elevernas
matematikinlärning.
Matematikämnet
är som ett hus. Grunden byggs med förståelse för grundbegreppen, byggstenarna
muras med huvudräkning och sedan bygger vi vidare med logikens hjälp. Vi bygger
hur högt som helst. Men om vi slarvar med grunden, rasar huset tidigt.
Barn får
under sin tidiga uppväxt olika villkor för att få lära sig räkna. En del talar
om olika begåvning. Jag har aldrig sett bevis på sådant. Däremot har jag sett
tydliga bevis för att alla barn har resurser för att lära sig att räkna. Även
de i särskolan.
Alla barn
föds med enkla sätt att särskilja en från två och eventuellt lite mer än det.
Här ligger redan den första grundstenen för matematikbygget.
Genom
språkets användning runt barnet uppmärksammas barnet på antal, ”titta, två
bilar!” och ordning ”Det är andra gången idag vi får byta din böja”.
När
kommunikationen sedan kommer igång på allvar förstärks dessa omvärldskunskaper.
Ganska tidigt uppstår kommunikation om antal. Om omgivningen är barninriktad,
kommer sagoberättelser, ramsor och sånger att dagligen nöta in matematik från
kanske den första levnadsmånaden. ”En, två, tre, fyr, fem o sex o sju. Ut i skogen
tåga alla nu”. Sjungs dessutom sången med rörelser, förstärks inlärningen.
Deltagande
är ett annat område som kommer att fördela sig väldigt orättvist mellan olika
barn. I en barninriktad familj deltar barnen ofta på sina egna villkor. Härvid
lär de sig mycket om grundläggande matematik väldigt tidigt. Andra barn får gå
ut och leka för att inte vara i vägen.
Spel i olika
former tränar matematik mycket bättre än nybörjarböckerna som använts i skolan.
Men det spelar faktiskt roll vilka spel som spelas. De innehåller mycket olika
former av räknande och tränar väldigt olika.
Jämför gärna
inlärning av räkning vid användandet av ett dataspel, som går ut på att skjuta
ner gubbar eller monster med ett kortspel, där poäng ska summeras och jämföras.
Lekar innehåller
nästan alltid någon form av räkning. Särskilt lekar där barn i flera åldrar kan
samverka, medför en betydande träning i räknande för de yngre barnen. Ibland är
kunskaperna också en inträdesbiljett. Du kan fullt ut delta i kurragömma, när
du kan räkna till hundra och säga ”Dunk för alla baktjuvar och framtjuvar ”.
Föräldrar
och förskolepersonal kan enkelt hjälpa barnen att lära in mönstret av de tio
siffror vi använder. I hagens rutor skrivs tydliga siffror. Allt som går att
numrera, får också tydliga siffror.
Även en
miniräknare kan vara ett verktyg för det lilla barnet. Själv lärde jag mig
mycket huvudräkning på min mors räknesnurra med vev. Problemet är här mest att
barnet måste ha en tydlig uppfattning om vad det är som händer. Det betyder att
det måste föregås av träning med vad skolan kallar för laborativt material.
Klossar och annat som går att räkna. Själv räknade jag som bebis min mors
kastruller och annat i köket, men även träklossar.
Vi är nu
inne på enkel addition inom talområdet 0 – 10. De flesta barn lär sig behärska
det mesta här. När de sedan kommer till skolan behandlas de ofta som om de inte
kunde någonting i läroböckerna. De barn som spelar mycket olika spel där hela
familjen deltar, behärskar ofta talområden upp mot 0 – 1000 innan de börjar
skolan.
Subtraktion
ingår i spelets regler ofta, minuspoäng dras av, skatter betalas i Monopol och
annat.
Enklarare
division ingår i många lekar. Vi ska dela oss i lag eller grupper.
Multiplikation
är inte heller så förfärligt svårt. I alla fall inte som Pippi ville göra
gällande. Men begreppet är svårt och representationen, det sätt vi använder det
mer utvecklat på. Här finns en massa bra laborativa material, som producerats
inom olika pedagogiska riktningar och epoker. En del borde kanske användas mer,
i anpassade utföranden, i förskolorna.
Ju tidigare
barnen stiftar bekantskap med formerna för matematikens användning, desto
större färdigheter tar de med sig vidare. Material som Legobitar i olika former
kan användas för förståelse av multiplikation. För de mindre är Duplo mer
användbart.
Matematikböcker
avråder jag bestämt ifrån. Skälen är många. Matematik ska användas här och nu
tillsammans med barnen. Det är redskap för att undersöka verkligheten och räkna
ut hur det egentligen ligger till. Det viktigaste skälet är dock att boken
aldrig gör något annat än underskattar de flesta eleverna och talar om för de
andra, att de inte duger.
När vi
arbetar med våra hjärnor för att lära oss något eller använda oss av kunskaper
vi har lagrade, finns det en långsam, noga och medveten väg. Den är bra när vi
ska lära oss eller försöka förstå något. Men för det vanliga arbetet är den
värdelöst långsam. Då behöver vi automatiserade minnesfunktioner och det
undermedvetna. De är som motorvägar med rivstart.
För att få
ett körkort tränas du så långt att först bilskolläraren och sedan
trafikinspektören kan se, att du automatiserat en massa processer från
bilkörningen. Du behöver inte tänka, din reaktion kommer automatiskt. Då anses
du redo för att få komma ut själv i trafiken.
Samma sak
gäller när vi går, springer, cyklar och räknar.
För att
addera 12 och 23 behöver du fullt ut förstå vad siffrorna står för,
positionssystemet med basen tio de arbetar i och addera inom talområdet 0 – 10.
Visserligen ligger båda talen och summan av dem i nästa talområde, men du
klarar dig med de enklaste additionerna.
En elev som
år ut och år in använder sig av den långsamma vägen i hjärnan, talar långsamt
om för sig själv att den är dålig i jämförelse med andra. På samma sätt
förhåller det sig när de först ska leta reda på en miniräknare eller be läraren
om att få låna en. Dessutom hinner den eleven naturligtvis inte lära sig lika
mycket på samma tid. En ond cirkel blir bara värre.
Om eleven
har spelat Yatzy med syskonen eller föräldrarna, finns adderingskunskaperna
klara redan.
Vi mäter hur
bra vi har lyckats automatisera huvudräkningen i de fyra räknesätten med
hastighetsprov. Proven visar om eleven har brister någonstans. Väldigt många
elever passerar skolan utan att delta i sådana prov och vet därigenom inte hur
mycket de kan inom området.
En del av
huvudräkningskunskaperna är sällsynt att man lär sig genom spel och lekar och
annat runt omkring en. Skolan måste alltså alltid räkna med att det finns för
varje elev en del inlärning av huvudräkning kvar att lära sig för alla vid
skolstarten. Men låt för all del varje elev utvecklas vidare från den punkt de
befinner sig på. Ta bort matteboken!
Istället ska
förskolan och sedan skolan inrikta sig på att i klass och grupp prata om
mätning och uppskattning. Vi bakar, tar reda på och räknar ut hur det ligger
till. ”Jag undrar hur mycket vatten vi behöver för att byta vatten i akvariet?”.
En vuxen samlar barnen och diskuterar: Hur kan vi ta reda på det? Hur
mäter vi? När gör vi det? Övar barnen i att tänka att det är de själva som ska lösa problemen. Det
är verklig matematik. Den finns runt omkring oss varje dag.
Men varje
barn har också en egen individuell utveckling. Den måste vi i framtiden, genom
internationellt samarbete, producera bra material för. Områdesvis presentation
och träning på individuell nivå. Lämpligtvis placeras sådan på internet, så att
det alltid kan nås av eleven. En del kan vara nivåstyrt och kräva grundläggande
kunskaper, men elevstyrt, intressestyrt lärande är ändå överlägset.
Mycket av
detta material kan vara lämpligt att engagera äldre elever att producera åt
skolorna. Därigenom får dessa elever fördjupade egna kunskaper. Som första
versioner inom området kan de duga. Senare kan de ersättas av mer
professionella produktioner. Vi talar här om korta introduktionsvideor och
instruktioner för träning inom området. Eventuellt enklare appar och program.
Det kommer
att finnas mer djupgående analyser av detta område senare.
Goa den 12
februari 2017 Lennart
Warenius
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar