lördag 18 februari 2017

Indisk frukost eller frukost i Indien

Min frukost ser lite olika ut. Ett par muggar med te och bananer ingår nästan alltid. En sådan här omelett med vegetariskt innehåll ingår normalt inte, men min värd bjöd mig några mornar på ett par olika varianter, som hans hushållerska lagade till. 

En fantastiskt mångkunnig kvinna, som bor i ett skjul här i närheten, med hennes trevlige man och de två yngsta pojkarna. Hon målar glatt väggar, slipar möbler, lackar och nu har hon snart renoverat hans vespa tillsamans med honom.


Just omeletten har jag träffat på i hotellmatsalar i Delhi, Bombay och på andra ställen. Innehållet i omeletten är väl ungefär som vegetarisk pyttepanna. Man tar det som är över hemma. Gott och näringsriktigt.


Kapten Santosh är mycket mån om mig och mitt lärande av indisk kultur och indiska seder. Därför bjöd han mig en särskild indisk frukost på restaurang.


Vi är på en av de finare restaurangerna här i Colva Beach. Mitt i korsningen av de två gatorna i byn. De flesta indier är vegeterianer, inte bara hinduerna. Men Santosh är allätare. Jag kallar mig inte för allätare, det vore att ljuga. Jag är ganska feg med många matnyheter och lär mig mycket långsamt att tycka om nya maträtter.





Santosh väljer ut vad vi provar. Han är en erfaren pilot, som kört presidenter och påvar.



Under rubriken Tandoori hittar du olika bröd du säkert känner igen från indiska restauranger i Sverige. Olika sorters Roti eller Naan föreslås gärna till vilken middagsrätt som helst. Men förekommer till frukosten också.



Vi testar ris i form av Idli och Wada. Wada är friterad. Jag gillar Idli bäst. De äts med såser, en kall och en varm. Den varma ser ut som en slags köttsoppa eller tunn stuvning, men är vegetarisk och är lite kryddig. Den tycker jag bäst om.


Vi testar också lite brödsorter och dricker vatten ur de traditionella plåtmuggarna.

Brödet bryts och


doppas i soppan / såsen / stuvningen.


In kommer också en mycket smaklig grönsaksstuvning till ett av bröden.


Ett litet smakprov av vår frukost.


Allt avslutades med en kopp indiskt kaffe. En mätt Lennart tog sig nästan inte hem igen.

PS. Indien är ju en hel kontinent, så frukostarna varierar lika mycket som i resten av världen. Här fanns kanske de vanligaste delarna med. Du kan också få kontinental, eller som jag åt i Hampi, en fruktbaserad spansk frukost. DS.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar