Den sjunde
myten: Lärarens uppgift i
klassrummet är att undervisa och lära eleverna det som står i läroplanerna.
7 Lärarens uppgift i klassrummet kommer att förändras med
samhällets krav och undervisningens innehåll och utförande.
Utbildningen i samhället ska vara för dagens samhälle,
inte gårdagens. Dessutom måste den planeras för att möta morgondagens samhälle.
Just nu betyder detta, att vi ska arbeta med innehåll och metoder anpassade för
informationssamhället och redan nu blicka fram mot det kommande robotsamhället.
Lärarens uppgift var en gång på grottstadiet
definierad genom undervisningens karaktär av muntligt överlämnande. Än idag är
denna form fungerande i samhällen, där man fortfarande inte använder sig av
skrift, varken för kunskap eller kultur.
Jordbrukets och skrånas utbildningskrav byttes av mot
industrialismens krav. Fortfarande för hundratals år sedan med kyrkan som extra
garant för befolkningens lydnad.
När samhället utvecklade sig mot demokrati och lika
värde, blev också kravet på individens initiativ ett annat.
De flesta
människor, inklusive alla i Västländerna, lever dock nu i ett informations- och
kommunikationssamhälle. Här måste med nödvändighet skolans arbete, och däri
definieras lärarnas uppgifter, anpassas till de krav speciella krav detta
samhälle ställer på undervisningen. Men politikerna och administratörerna har
tyvärr skapat regler för skolan, som är motsägelsefulla. I sin iver att genomföra, har man i all hast
låtit lärarhögskolorna framhålla en arbetsbeskrivning och i verkligheten
skjutit över även andra uppgifter på läraren, samtidigt som skolorna släpat
efter och ofta blivit kvar i det föregående.
För alla lärare
blir sådana arbetssituationer frustrerande.
Skolans
uppgift definieras utifrån en läroplan. Ett dokument som ska beskriva vad som
ska studeras av eleverna och hur det ska studeras och häri bör också lärarnas
uppgift definieras. Ibland är det så, ibland är det svårt att se hur man vill
att lärarna ska arbeta.
De flesta
lärarhögskolor är fortfarande kvar i sin tilltro till undervisningsmetoden Platon och lärjungarna (se
myt 1). De flesta läroplaner världen över vacklar och är på väg någon annan
stans. Men det är faktiskt femtio år för sent. Snart måste de ställa om igen
och anpassa idéerna till det robotsamhälle som är på väg in.
Det handlar
absolut inte bara om ett teknikskifte och att se till att robotutvecklingen får
tillräckligt med utbildad personal. Det handlar om att hela samhället kommer
att se ut på ett annat sätt. Lyckas vi inte styra utvecklingen, innebär det
också en enorm massarbetslöshet. Människor kanske kommer att ställas utanför
och känna sig överflödiga.
Arbetslöshet
är alltid en form av katastrof, även om politiker och media gärna framställer
det som något naturligt och diskuterar det i form av procentsiffror. Vi får
vårt värde utifrån våra insatser, så har det varit i alla tider och så kommer
det nog att fortsätta att vara. Den som ställs utanför, den som jagas i
landsflykt eller ses som galen, är fredlös.
Det
solidariska samhället, med en viss grund i det romerska rikets åtgärder för att
slippa uppror, ska ta hand om den som placerats utanför och ge bostad och mat
och det nödvändigaste till den behövande. Men det kan inte reparera den sociala
och psykiska skadan som utanförskapet skapar.
Om
beslutsfattarna världen över återigen är femtio år sena med anpassningen av
samhällsinsatserna och skolans arbete, till ett framtida robotsamhälle vi
tappat kontrollen över och där massarbetslösheten väller över världen, då är
risken för världskrig eller andra katastrofer överhängande. Det var egentligen
igår vi skulle haft en plan klar.
Lärarens
roll kan ju tyckas bero av vad som ska studeras. En språklärare kanske kommer
att vara värdelös som musikpedagog. Visst finns det en faktor att ta hänsyn
till här, men det finns betydligt viktigare faktorer som styr behoven av
lärares insatser.
Synen på
eleven och elevens arbetssätt är mycket avgörande. Detta hänger samman med hur
samhället definierar barn och ungdomar.
För hundra
år sedan var du definitivt vuxen vid femton års ålder. Nästan giftasvuxen. Du
flyttade ofta hemifrån från den trånga bostaden för att bereda plats för nya
barn, men också för att påbörja ett tjänsteliv. Du fick inte rösta ännu, tjänade
blygsamt, men hade allt ansvar.
För femtio
år sedan var vi fortfarande många av oss ganska vuxna, men få av oss flyttade
förrän vi fyllt tjugo. Kraven var mindre på de flesta, men du blir mer lyssnad
på nu. Skolan var ganska auktoritär, men elevråd var införda och man talade
till och med om demokrati.
Alla gjorde
likadant i skolan och samtidigt, metoden Platon och lärjungarna var helt dominerande, men
annat började dyka upp, enligt impulser från pedagogiska framtidsformer från
Sydeuropa. Mitt i allt detta exploderade datorerna och utveckling in i
informationssamhället. Ingen hängde med.
Idag är barn
och ungdomar behandlade på ett märkligt sätt i förhållande till utvecklingen. Å
ena sidan har aldrig barn och ungdomar visat upp en sådan utvecklad intelligens
och handlingsförmåga som nu. Å andra sidan har de för sitt skydd fått
lagstiftning som definierar dem som ganska osjälvständiga och värnlösa.
Vi skjutsar
och curlar barnen som om de hade fått lägre intelligens och färre
handlingskraft, vi fortsätter att undervisa dem, fast de kan lära sig bättre
och snabbare själva. I själva verket gör de det också, men inte på det sättet
skolan har tänkt sig. Det uppstår en hel del problem med parallella
aktiviteter, istället för att ta in barn och ungdomar i arbetet på ett bra
sätt.
Eleverna
övar mindre praktiska saker idag i skolan. Mängder av färdigheter som behövs
för att bli duktiga i informationssamhället, blir aldrig föremål för övande för
eleverna. Teoretiska kunskaper måste bygga på praktiska erfarenheter för att
bli begripliga. Förståelsen måste sitta i händernas muskelminnen!
Eleverna vet
inte varför en tvål eller ett tvättmedel fungerar. Inte heller vad de ska
använda för att få bort en viss fläck. Men de har en grundläggande bild av det
periodiska systemet. Kunskaperna och färdigheterna måste byggas ihop.
Om skolan
fungerar efter kommunikationssamhällets behov och tränar de färdigheter
eleverna behöver i form av mediakunskaper som presentationer i muntlig form med
stöd av media, hemsidor och webb-tv, och detta utgår från de kapaciteter de
redan besitter, skulle elevernas intresse vända tillbaka till skolan i större
utsträckning än idag.
Nu är
eleverna lojalt inställda till vuxnas aktiviteter i alla fall. Men de skulle
slippa gäspa så mycket. Sluta underskatta eleverna och ge lärarna fria händer
att överföra ansvaret för utbildningen på dem. De är mogna att ta det ansvaret.
Den dag
samhället tydligare definierar att det är eleven som ansvarar för sin
utbildning, uppstår givetvis kravet på att få styra den också. Jag kan ju inte
ta ansvar för något som jag själv inte tror på.
I framtiden,
troligen redan under robotsamhället, kommer mycket av utbildningen se olika ut
mot idag.
Inslaget av
individuella studier, kanske helt utan studiekamrater kommer att öka. Studierna
sker mer här och nu, precis när jag, just jag, behöver det. Det är kanske
ibland aldrig aktuellt med någon form av lärare i detta sammanhang.
Likaså
kommer distansstudier av ett annat slag in mer i bilden. Med stöd av
videofilmer som inhämtas i förväg, precis som i de föregående individuella
studierna, kommer massföreläsningar att ske live för åhörare över hela världen.
De finns redan i USA. Obegränsat antal människor kan delta passivt, endast ett
fåtal särskilt inbjudna aktivt.
Samma typ av
lärarledda föreläsningar och diskussioner över nätet försiggår givetvis redan
sedan många år på universitetsnivå i Sverige, fast med betydligt mindre
grupper.
Dessa
föreläsningar, om de håller högre kvalitet än vad som är vanligt idag, skulle
kunna spelas in och användas hur många gånger som helst från nätet.
Det behövs
att svenska skolmyndigheter och politiker tar ansvar för alla typer av
mediabehov istället för att skänka bort rättigheterna till multinationella
företag som YouTube. Placera alla världens utbildningsfilmer i ett
internationellt nätverk som är oberoende av privat ägande! Kostnaden för ett
sådant är försumbar i ett större perspektiv.
Alla dessa
ovan beskrivna utvecklingar kommer alldeles säkert att förändra lärarnas
uppgifter och våra behov av lärare. Det är det som vi måste börja planera för. I min favorittidning Herald of Goa uttryckte en föreläsare det ungefär så här: Om en lärare kan ersättas av en robot, så kommer man att göra det. Jag hoppas att det inte gäller eleverna också!
Goa den 13 februari
2017 Lennart Warenius
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar