söndag 26 februari 2017

Söndagens karnevalståg i Margao

Söndagen startade med en liten lektion kring internet, e-postskapande och bloggerskapande med några av Sylvias barn. De behöver öva sig mycket på att skriva och läsa engelska och vill ha brevvänner att utväxla tankar och ideer med i Sverige. Om du kan visa mig vem du är och är ett barn i grundskoleålder eller strax över, kan du få en e-postadress att skriva till (på engelska). Anmäl intresse till lennart.warenius@hotmail.com. Din mamma eller pappa skriver först till mig!

Sedan bussen in till KTC i Margao för att hinna se alla ekipage innan start. En del var väl svåra att transportera från Panjim, men de flesta var med igen och fick sällskap av ett knappt hundratal nya.

Starten 03.30 var närmare 16.00 och det ställde till det igen. På slutet fick jag tränga mig mot busstationen för att komma hem. Mörkret inträdde före de trettio sista hann ut denna dag. Dålig tidsplanering igen!


Febril verksamhet med att iordningsställa alla ekipage.





Kungens ekipage är ståtligt och har egen orkester, dansare och sångare.



Enligt principen The winner takes it all, får tvåan i uttagningstävlingen gå och skaka hand med folk och försöka värva fler röster till nästa års karneval.

Alla ekipage i stort sett har förberetts i månader inför karnevalen. Många är dock professionella och anpassas tll olika festivaler överallt.


En hel del har politiska budskap, många med flickors rätt och mot barnmisshandel och andra övergrepp, miljö och källsortering, antiplast och annat.


Plötsligt var den bara där framför mig, KUNGSKOBRAN. Inte lika farlig i alla fall.





Indiska barn älskar matte. I alla fall om de får använda abacus i skolan.

Efter en dag kring förberedelser och tåg åkte jag till slut hem och åt middag.

Från de bägge dagarna finns både bilder och filmer och de kommer att placeras åtkomligt så småningom.

Lennart

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar