Den första myten: När
läraren talar på ett intressant och medryckande sätt kommer alla trettio
eleverna lära sig det som läraren har avsett att de ska lära sig under
arbetspasset.
1 När
läraren talar på ett intressant och medryckande sätt kommer i alla fall aldrig alla trettio eleverna lära sig det som
läraren har avsett att de ska lära sig under arbetspasset.
Undervisningsformen har mångtusenåriga anor från den
tid då
all undervisning meddelades i föreläsningsform eller i bästa
fall i dialogform (då i alla fall två personer var aktiva).
Jag kallar den för Platon och lärjungarna, mest för att jag
inte känner namnen på hans företrädare.
all undervisning meddelades i föreläsningsform eller i bästa
fall i dialogform (då i alla fall två personer var aktiva).
Jag kallar den för Platon och lärjungarna, mest för att jag
inte känner namnen på hans företrädare.
När föreläsaren dog efterlämnade han i bästa fall
några
lärjungar som kunde fortsätta berätta och förklara, alla på sina
egna sätt tolkande vad föregående mästare hade uttryckt.
lärjungar som kunde fortsätta berätta och förklara, alla på sina
egna sätt tolkande vad föregående mästare hade uttryckt.
Skolorna, och filosofierna vid dem, flackade omkring
lite hit
och dit, ungefär som politikerna tvingat den svenska skolan.
och dit, ungefär som politikerna tvingat den svenska skolan.
Så småningom började man skriva och läsa och kunde
ännu
senare trycka böcker för att bättre säkerställa att tankegångarna
höll sig åt ett visst håll.
senare trycka böcker för att bättre säkerställa att tankegångarna
höll sig åt ett visst håll.
Utbildning i
skolor var under Antiken ända fram till 1800-talet
mest en fråga för överklass och rikare familjer. Naturligtvis fanns
en massa annan utbildning i samhället, mest sådant som var
yrkesbundet eller förknippat med det dagliga livet och kunskaper
och färdigheter överfördes från far till son och mor till dotter, och i
vissa gynnsamma fall även korsvis.
mest en fråga för överklass och rikare familjer. Naturligtvis fanns
en massa annan utbildning i samhället, mest sådant som var
yrkesbundet eller förknippat med det dagliga livet och kunskaper
och färdigheter överfördes från far till son och mor till dotter, och i
vissa gynnsamma fall även korsvis.
Sverige fick
idén på 1700-talet att lära alla drängar och pigor att
läsa, så att de ordentligt förstod vad som stod i bibeln och vad allt
handlade om på söndagarna i kyrkan.
läsa, så att de ordentligt förstod vad som stod i bibeln och vad allt
handlade om på söndagarna i kyrkan.
Nu uppfanns Morotsmetoden. Uppdraget att lära drängar
och
pigor att läsa gick till prästerna. Skolor fanns ju knappast, i alla fall
inte för allmogen.
pigor att läsa gick till prästerna. Skolor fanns ju knappast, i alla fall
inte för allmogen.
På mycket kort tid blev större delen av Sveriges befolkning
hjälpligt skriv- och läskunnig, utan några större
undervisningsinsatser från samhällets sida. Det lilla knepet i
Morotsmetoden, var att du skulle i husförhöret visa prästen att du
kunde läsa (bokfördes med allt annat i husförhörslängderna), för att
få tillstånd att läsa fram, d.v.s. konfirmeras. Man kopplade sedan
alla giftermål till ett intyg om konfirmation. Voila, som man sa på
universiteten.
Slutsatserna
av de otroligt smarta prästernas utbildningsinsats är
giltig än idag på en massa olika sätt.
giltig än idag på en massa olika sätt.
Alla talade
språk, oavsett om de kallas för dina modersmål, eller
om du inhämtar dem senare under rubriken främmande språk, lärs
in och fulländas genom kommunikation med andra människor runt
dig. Alla människor är från tiden före födseln förberedda på
uppgiften och den fungerar hela livet, så länge din hörsel och
tankeförmåga gör det.
om du inhämtar dem senare under rubriken främmande språk, lärs
in och fulländas genom kommunikation med andra människor runt
dig. Alla människor är från tiden före födseln förberedda på
uppgiften och den fungerar hela livet, så länge din hörsel och
tankeförmåga gör det.
Alla barn,
och normalt alla f.d. barn, är receptiva för vad som de
uppfattar som viktigt runt dem och gör allt för att lära sig det.
Ibland kan man se det under ett kort tidsperspektiv genom vad vi
kallar flugor eller modesaker.
uppfattar som viktigt runt dem och gör allt för att lära sig det.
Ibland kan man se det under ett kort tidsperspektiv genom vad vi
kallar flugor eller modesaker.
Inte ens hot
om avrättande kan normalt hålla barn från lärande,
som de finner viktigt.
som de finner viktigt.
Människan är tyvärr på intet sätt förberedd för att klara skrivande
och läsande på alla sina språk. Hjärnan måste knixas och trixas för
att på bästa sätt användas för dessa syften. Dessutom är våra
hjärnor alla olika och en del har lättare att lära sig på ett sätt och
andra på ett annat sätt. Om nu en mästare använder en metod för
alla sina lärjungar och dessutom har alldeles för många lärjungar i
taget, av besparingsskäl, går det inte alltid så bra.
Prästernas
sätt att vända på utbildningssituationen för att själva
slippa att sitta och traggla med allmogen, var genialt på många
sätt. Ansvaret sköts effektivt över på de som alltid ska vara
ansvariga för inlärandet, du själv. Endast kontrollen behöll kyrkan.
Vid husförhören berömde man framstegen och gjorde klart för hur nära konfirmationen man kommit. De flesta barnen kunde efter en kort tid ha läst fram mycket unga, bara de fått.
slippa att sitta och traggla med allmogen, var genialt på många
sätt. Ansvaret sköts effektivt över på de som alltid ska vara
ansvariga för inlärandet, du själv. Endast kontrollen behöll kyrkan.
Vid husförhören berömde man framstegen och gjorde klart för hur nära konfirmationen man kommit. De flesta barnen kunde efter en kort tid ha läst fram mycket unga, bara de fått.
Inlärningsmetoden
pigorna och drängarna använde, skiftade säkert.
Anvisningar gavs av prästerna och andra läskunniga. På den här
tiden var kunskaper i runskrift fortfarande ganska vanlig, även om
inte särskilt populär av kyrkan. Allmogen ansåg att runorna besatt
förtrollningskrafter eller liknande. Men oavsett metoder för
inlärningen, fungerade Morotsmetoden.
Anvisningar gavs av prästerna och andra läskunniga. På den här
tiden var kunskaper i runskrift fortfarande ganska vanlig, även om
inte särskilt populär av kyrkan. Allmogen ansåg att runorna besatt
förtrollningskrafter eller liknande. Men oavsett metoder för
inlärningen, fungerade Morotsmetoden.
När
folkskolan infördes på 1850-talet, fick man initialt sämre
resultat än prästerna haft tidigare.
resultat än prästerna haft tidigare.
Än idag
domineras mycket av undervisningssystemet av metoden
Platon och lärjungarna. Den har idag kopplats med något som
kallas för betyg, ibland för att man därmed tror att man kombinerar
den med Morotsmetoden. Men det gör man faktiskt inte. Betygen
fungerar inte alls som prästernas morot, av skäl som du får läsa på
annat ställe i mina texter.
Platon och lärjungarna. Den har idag kopplats med något som
kallas för betyg, ibland för att man därmed tror att man kombinerar
den med Morotsmetoden. Men det gör man faktiskt inte. Betygen
fungerar inte alls som prästernas morot, av skäl som du får läsa på
annat ställe i mina texter.
Läromedel,
främst i form av läroböcker, framställs för användning
med metoden Platon och lärjungarna. Lärarhögskolorna anställer
pedagoger och didaktiker som uppvisar goda personliga förmågor
med metoden och slutligen utbildas lärarna att drilla barnen efter
metoden. Då är det inte konstigt att Skolöverstyrelser och Skolverk
befolkas av lika troende och att politikerna beslutar om Läroplaner
enligt metoden.
med metoden Platon och lärjungarna. Lärarhögskolorna anställer
pedagoger och didaktiker som uppvisar goda personliga förmågor
med metoden och slutligen utbildas lärarna att drilla barnen efter
metoden. Då är det inte konstigt att Skolöverstyrelser och Skolverk
befolkas av lika troende och att politikerna beslutar om Läroplaner
enligt metoden.
Det mesta i
samhället har ändrat sig under årtusendena sedan
grottorna och de första städerna. Men pedagogiken lever kvar. Har
den då nått sin optimala form? Är den effektivast?
Överensstämmer den överhuvudtaget med hur inlärning och inhämtande av kunskaper och färdigheter går till?
grottorna och de första städerna. Men pedagogiken lever kvar. Har
den då nått sin optimala form? Är den effektivast?
Överensstämmer den överhuvudtaget med hur inlärning och inhämtande av kunskaper och färdigheter går till?
Föreställ
dig den vidriga situationen att eleverna i timmar ligger på
ett golv och läraren ihärdigt trampar på dem, hela tiden
upprepande mantran som ”Gjorde stavas med gj, gjorde stavas gj….” och sedan Skolverket efter en månad utför en kontroll av stavningskunskaperna och finner att faktiskt 17,2 % av eleverna kan stava till gjorde. Har eleverna då gått igenom undervisning eller bara blivit brutalt misshandlade?
ett golv och läraren ihärdigt trampar på dem, hela tiden
upprepande mantran som ”Gjorde stavas med gj, gjorde stavas gj….” och sedan Skolverket efter en månad utför en kontroll av stavningskunskaperna och finner att faktiskt 17,2 % av eleverna kan stava till gjorde. Har eleverna då gått igenom undervisning eller bara blivit brutalt misshandlade?
Den dåliga
överensstämmelsen mellan vad som faktiskt händer i
ett klassrum och hur inlärning egentligen sker, har varit känd under mycket lång tid. De första protesterna kom faktiskt redan på 1700-talet och som ung lärare från 1970-talets början, hade jag redan läst det mesta jag baserar mina texter på. Tidskrifter som KRUT och även samhällets egna analyser och rapporter, har pekat på orimligheterna.
ett klassrum och hur inlärning egentligen sker, har varit känd under mycket lång tid. De första protesterna kom faktiskt redan på 1700-talet och som ung lärare från 1970-talets början, hade jag redan läst det mesta jag baserar mina texter på. Tidskrifter som KRUT och även samhällets egna analyser och rapporter, har pekat på orimligheterna.
Ganska ofta
har lärarna själva fått vara måltavla för kritik runt
felaktiga metoder. Men de som uttalat kritiken, kom ofta med
dåliga förslag och krav, för de saknade själva kunskaper om hur
inlärning går till mer i detalj. Senare år har forskningen om hjärnan
givit ännu säkrare svar på den frågan. Men ändå ställs ganska
inadekvata krav på skolan.
felaktiga metoder. Men de som uttalat kritiken, kom ofta med
dåliga förslag och krav, för de saknade själva kunskaper om hur
inlärning går till mer i detalj. Senare år har forskningen om hjärnan
givit ännu säkrare svar på den frågan. Men ändå ställs ganska
inadekvata krav på skolan.
Det som
oftast saknas är en effektiv utvärdering och analys av det
egna inlärandet från elevens sida. Utvärdering inifrån är viktig för
utveckling. Vi utvärderar i stort sett bara utifrån. Likaså behöver vi
ett bra system för spridning av utvärderingsresultaten mellan
skolor. Nu är allt i en vertikal form, upp mot central och ner i
omstöpt form.
egna inlärandet från elevens sida. Utvärdering inifrån är viktig för
utveckling. Vi utvärderar i stort sett bara utifrån. Likaså behöver vi
ett bra system för spridning av utvärderingsresultaten mellan
skolor. Nu är allt i en vertikal form, upp mot central och ner i
omstöpt form.
Naturligtvis
spelar det roll för framförandet av en föreläsning hur
den går till. Personer som Hans Rosling kan fånga vårt intresse
under mycket längre tid med sin utvecklade teknik och
övertygande framställning. Likaså lär vi oss mer under hans och likasinnades arbetspass.
den går till. Personer som Hans Rosling kan fånga vårt intresse
under mycket längre tid med sin utvecklade teknik och
övertygande framställning. Likaså lär vi oss mer under hans och likasinnades arbetspass.
Arbetsformen
är inte omöjlig som en av flera samverkande
faktorer. Men oftast är föreläsaren inte lika förberedd och intränad
som Hans Rosling, har inte tillgång till hans stab av dyra
medarbetare och avancerade dataprogram och filmteknik.
faktorer. Men oftast är föreläsaren inte lika förberedd och intränad
som Hans Rosling, har inte tillgång till hans stab av dyra
medarbetare och avancerade dataprogram och filmteknik.
I själva verket är denna typ av föreläsningar oftast i grunden
felaktiga ur ett av de pedagogiska grundkoncepten, nämligen hur
länge vi orkar och kan var fokuserade. Så länge vi talar om en
livesituation är detta helt avgörande för resultatet. I det fall vi talar
om en föreläsning över nätet, eller rent av i form av en nedladdad
eller streamad videofilm, kan vi ju bestämma pauser och
repetitioner själva.
I framtiden kommer regeringar och riksdagar att inse att
föreläsningar av mycket hög klass, likt de som görs kring Hans
Rosling, trots de stora kostnaderna för att framställa dem, är
otroligt billiga. Det är alltid dyrare att köpa något som inte
fungerar.
Men här handlar det om möjligheten att samproducera över hela
världen och bara byta ut Hans Roslings, eller andra
stjärnpedagogers, röst mot en i det lokala stamspråket, eventuellt
kompletterat med redigering av visad text, så kan filmen användas i
undervisningssammanhang för säkert något tusental olika
språkgrupper i mängder av olika kulturer.
Antalet visningar kan bli oändliga och tidsperioden, som materialet
håller, är i förhållande till planeringen.
Föreläsningsformen
är inte helt död, bara för att Platon är det. Men
om man baserar undervisningens inlärande på den ensam, då håller
det inte.
om man baserar undervisningens inlärande på den ensam, då håller
det inte.
Hur länge orkar vi då lyssna? Det varierar från person till person, dagsform och mycket annat. Men troligtvis är medelvärdet mellan två och högst tio minuter. Hur långa är då föreläsningarna? Ja, du vet säkert själv. Kolla gärna på YouTube och TED-föreläsningarna. Föreläsaren har betalt för en viss tid och levererar!
Mycket av
samhällets problem med undervisning ligger också i
att avgöra vad vi ska lära oss. En del tycker fortfarande, att det är bra med att kunna en massa psalmer utantill. Själv tycker jag också det, om man ofta går i kyrkan. Annars kan det kanske kvitta.
att avgöra vad vi ska lära oss. En del tycker fortfarande, att det är bra med att kunna en massa psalmer utantill. Själv tycker jag också det, om man ofta går i kyrkan. Annars kan det kanske kvitta.
Däremot är
jag övertygad om att de
flesta elever i svenska skolor
får lära sig på tok för lite praktiska färdigheter inom de flesta
områden och tyvärr helt i onödan lämnar skolsystemet i tron att de
inte duger. Skolans främsta uppgift är att hjälpa eleverna att kunna
uppskatta de egna prestationerna!
får lära sig på tok för lite praktiska färdigheter inom de flesta
områden och tyvärr helt i onödan lämnar skolsystemet i tron att de
inte duger. Skolans främsta uppgift är att hjälpa eleverna att kunna
uppskatta de egna prestationerna!
Till slut,
hur lär vi oss egentligen då? Ja, det beror naturligtvis på
vad vi ska lära oss. Allt lär man sig inte på samma sätt. En del lär
vi oss utan undervisning alls, i samspel med omgivningen. Som att gå. Annat lär vi oss aldrig, då vi aldrig fått chansen eller inte tar den. Många färdigheter kräver mycket praktisk övning som cykling, bilkörning och flygande av flygplan.
vad vi ska lära oss. Allt lär man sig inte på samma sätt. En del lär
vi oss utan undervisning alls, i samspel med omgivningen. Som att gå. Annat lär vi oss aldrig, då vi aldrig fått chansen eller inte tar den. Många färdigheter kräver mycket praktisk övning som cykling, bilkörning och flygande av flygplan.
Vi lär oss på olika sätt, även om det säkert finns sätt som är effektivast i de flesta sammanhang. Släpp loss utbildare och deras elever att utveckla detta! Låna metoderna för utvärderingen från LEAN!
Ibland sker ingen egentlig inlärning alls, fast vi
kallar det för undervisning. Mycket av undervisningen i främmande språk har
varit av det slaget.
När elever
har misslyckat med att nå de resultat vi har ställt som
krav, beror det i varje fall inte på bristande kapacitet hos eleverna.
Genom bokstavsbeteckningar har man velat få oss att tro det.
Vanligen är orsaken felaktiga eller bristande metoder och stöd,
eller rent av felaktigt bemötande av barn och elever.
krav, beror det i varje fall inte på bristande kapacitet hos eleverna.
Genom bokstavsbeteckningar har man velat få oss att tro det.
Vanligen är orsaken felaktiga eller bristande metoder och stöd,
eller rent av felaktigt bemötande av barn och elever.
Jag skulle
dock aldrig åka med en bilförare, som tittat på hur bilar
kör på vägen, och sedan bevistat en föreläsning om bilkörning, om
detta är all ersättning för anpassad utbildning och ett körkort.
kör på vägen, och sedan bevistat en föreläsning om bilkörning, om
detta är all ersättning för anpassad utbildning och ett körkort.
Goa den 1
februari 2017 Lennart
Warenius
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar