måndag 27 februari 2017

Elen i Indien är som en norsk blinkers, fungerer, fungerer ikke

Jag sitter och knappar in den här texten till sista frukost i Colva. Idag fungerar elen och jag kunde värma tevattnet på den jag ville. Det är inte alltid så.

Följer man elledningarna är man inte förvånad över alla dagliga strömavbrotten. Istället är man bara förvånade över att det kommer el till uttagen överhuvud taget!

Alla som har hus eller lägenhet, har en extra stor ackumulator för att ha reservkraft till tv eller en lampa, när elen försvinner.

Ibland sitter du på en enklare restaurang och allt slocknar, De har inte fått sin reservkraft att fungera. Fram kommer stearinljusen. Men maten lagar de på gas. Nemas problemas, bara du ser vad du äter förstås.

Om elen är borta för länge får du dricka en varm öl.


Min värd Santosh är inte nöjd med allt i Indien. Han avtalade med grannarna och tog dit en elfirma som gjorde nya anslutningar till alla fastigheterna, 9 st, direkt med ny kabel från stolpen. Kanske inte helt enligt svensk standard, men säkert och bra, särskilt jämfört med eländet innan.






Nedan följer en kavalkad över hur elen ser ut längs med gatan. 11 000 volt spänning betyder att barnen bara behöver komma inom 11 cm från ledande tråd för att åstadkomma ett överslag. Jag försökte förgäves få människor att stoppa en pojkes lek med drake vid stationens spårområde.








Elektricitet, det är något konstigt med det, kors och tvärs genom tråden! Men också lite av den lille instängde pojkens mumlande: Fjam å tillbaka, fjam å tillbaka, junt omkring, junt omkring.

Förundrades Lennart

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar