Den nionde
myten: Läroplaner är bara onödigt.
Om vi gör som vi alltid har gjort tidigare, så lär sig eleverna allt de
behöver.
9 Läroplanerna ska vara de styrdokument samhället har för
att förtydliga vart arbetet i skolorna ska vara på väg och hur det ska utföras.
Läroplanerna ska förnyas när skolornas verksamhet behöver anpassas till
samhällsförändringar. Andra mindre förändringar kräver egentligen inte några
förändringar av läroplanerna.
De täta läroplansförändringarna speglar en sida av det
gigantiska resursslöseriet kring svensk skola. De är skapade av en rad
samverkande faktorer av negativt slag.
En är partipiskorna som viner i luften utan hänsyn
till faktiska omständigheter.
Sverige är det enda landet i Västvärlden, där man
låter skolans pengar försvinna ut i skatteparadis. Ingen högerextrem eller
regering till vänster om den, tillåter den typen av slöseri. Ändå samlar stödet
för vansinnet med skattepengarna politiker över nästan hela skalan i den
svenska riksdagen!
En annan är troligen Priset i ekonomi till Nobels
minne. Ger man så prestigefyllda prispengar till någon teori, måste det ligga
någon sanning bakom. Men det är bara i Sverige vi ser det och har en sådan
märklig övertro till ordet konkurrens. När ska Sverige satsa på Försvaret II
som ska utbyta strider med Försvaret I i fält för att få årets anslag från
riksdagen?
En tredje faktor är att man aldrig hjälper skolorna
till ett genomförande av de nya idéerna. Det blir bara turbulens och extra jobb
för alla inom skolan och allt fortsätter i många fall likadant som innan och de
förändringar som sker, hade skett i alla fall. De flesta har generation efter
generation blivit kvar i Platon och lärjungarna som grundidé. Se
lektionsförslagen från lärare på internet!
En fjärde faktor är naturligtvis att man vaknade sent,
det gjorde alla, när informationssamhället tog över. Men jag arbetade då i en
grundskola som direkt ställde om 1980. Vårt arbete var känt ända upp i
regeringskretsar. Varför följde de andra inte efter?
Det är helt
omöjligt att påstå att de beslut som fattades efter första persondatorn 1981
har varit anpassningar till det nya informationssamhället. Faktiskt är det
svårt att se någonting på det sättet. Snarare kan man kanske kalla det för hit
och dit och ner i diket. Nu är vi på väg in i nästa samhälle. Kanske blir vi
lika handfallet överkörda 2021 som 1981.
Robotsamhället, där så småningom all produktion och transport kommer att utföras av
robotar, där massarbetslöshet hotar i gigantisk omfattning, om vi inte
lyckas definiera nya uppgifter för människan och kan hindra en utveckling som
kanske skapar världskrig, måste styras av demokratin.
Låter vi
fascismen styra den utvecklingen, återskapar vi på kort tid fattigdomen och
slaveriet.
Om vi inte har en plan för anpassning av
undervisningen till robotsamhällets behov får vi gigantiska problem.
Det är
kanske inte många stollar inom skolsektorn som öppet deklarerar åsikten att
läroplanen inte spelar någon. Däremot handlar man efter den principen och
ändrar ingenting, trots direktiv uppifrån att göra det. Det är den lokala skolledningen som i första hand
har ansvaret att följa upp att läroplanen i verkligheten påverkar vad som
händer i klassrummen.
Denna text
behandlar nästan inte alls den andra sidan av det gigantiska resursslöseriet
kring svensk skola, nämligen överförandet av skattemedel till skatteparadis
istället för att placera dem i skolan. Det sker istället i texten Den
tionde myten Undervisning Gynna kapitaltillväxten i skatteparadisen.
I denna text
diskuteras inte alls läroplanernas innehåll, samhällets mål med individerna och
samhällets verkliga krav i arbetsliv och privatliv. I texten Samhällets
syn och krav på individen finns sådana tankar utvecklade.
Mycket av
skolans problem är orsakade av en oseriös känsla av att man vet orsaken till
problemen, utan att verkligen ta sig omaket att undersöka om det förhåller sig
på det viset. Jag minns med avsmak en debatt som mycket elakt rasade i Sverige
om den bästa, eller som man ibland uttryckte sig, den enda fungerande, metoden
för läsinlärning.
Utan att gå
in på detaljer, fanns det personer på båda sidor, som uttryckte sig väldigt
kategoriskt, utan att ha särskilt mycket på fötterna.
Läsning
uppfanns av nödvändighet samtidigt med skrivkonsten. Ända sen dess har en liten
elit långsamt vuxit till i stort sett alla individer på de flesta platser på
jorden. Vi känner naturligtvis inte till alla sätt, de miljarder människor som
under mer än 5 000 år lärt sig skriva och läsa på. Däremot kände vi redan
på 1960-talet till en hel del hur det hade gått till i Sverige.
Före Witting
själv blev vuxen, användes säkert inte mycket av Wittingmetoden. Det gick bra
ändå. Sanningen är både att vi kan lära oss på både bra och dåliga sätt och
dessutom, när det gäller skriva och läsa, är olika sätt olika bra för olika
individer. Jämför gärna med att du försöker förklara något på ett sätt och
misslyckas. Då försöker den smarte att förklara på ett annat sätt, tills det
fungerar.
Senare
tiders forskning på hjärnan har sedan givit oss ett hundraprocentigt svar på
hur vi lär oss att skriva och läsa och hur vi borde ordna skriv- och
läsinlärningen efter dessa rön. Men jag är inte särskilt övertygad om att
dagens nybörjare över hela världen har börjat få nytta av vad vi vet numera.
Deras lärare kör nog mest på i gamla spår och efter metoden Platon och
lärjungarna (myt 1).
Nu tycker
jag och andra vänner av ordning, att understödjandet av nybörjarinlärning av
skrivande och läsande borde rätta sig efter vad vi vet. Vidare tycker
åtminstone jag, att det är varje lands skolmyndigheters skyldighet att skaffa
sig kunskaperna om detta och sedan se till att de sprids i skolorna och att
rättning i ledet ordnas.
Vi vet att
kvinnorna överlever barnafödandet bättre, om barnmorskan tvättar händerna
innan. Då bör vi göra så.
De likaså
hetsiga diskussionerna i Sverige kring betygssystemen har på ett liknande sätt
orsakat mycket skada inom skolan och utbildningen. Till för vår del gigantiska
kostnader har vi ett flertal gånger bytt betygssystem, utan att dra lärdomar
från andra länder.
En gång i
tiden fördes en debatt om höger- eller vänstertrafik och mängder av utredare
och tyckare påstod, på fullt allvar, och åt bägge håll, att de hade bevis för
att vänster- respektive högertrafik var bättre eller säkrare. Sanningen var
naturligtvis den, att om hela världen kör med högertrafik eller om alla väljer
vänstertrafik har ingen som helst betydelse!
Däremot är
det en fördel om alla gör likadant. Nu vill en del skjuta kostnaden för
ändringen på framtiden. Här i Indien spelar det faktiskt ingen större roll.
Bara på motorvägarna och knappt där. Alla kör åt olika håll överallt. Dock är
det sällan de kommer uppifrån. Likheter med skolorna är tveksam.
Om alla
länder hade samma betygsystem, skulle dagens samhällen tjäna på det. Tänk på
det i den svenska riksdagen, nästa gång ni hamnar i luven på varandra om ett
skenproblem!
När det
gäller måttsystem vore det bättre och billigare om alla länder gjorde SI och
helt lät bli att göra SÅ!
Goa den 20
februari 2017 Lennart
Warenius
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar