torsdag 2 februari 2017

Kort tur till staden Vasco da Gama

Torsdagen blev väldigt tidig, då jag följde med Santosh upp till Dabolims flygplats utanför Vasco da Gama. Han spelar golf där på morgonen. Klockan sex släppte han av mig utanför flygplatsen och fortsatte in bakom bevakade grindar. Själv gick jag och satte mig utanför ankommande och åt en andra frukost, i avvaktan på att ljuset skulle komma tillbaka till oss.


 Snabbmat större delen av dygnet.


Kaffe eller te.


Modernt och fint. Lufthansa trafikerar och många andra.


 Behaglig storlek. Enda internationella flygplatsen i Goa.



Drygt en km nordöst om terminalerna ligger en station med namnet Dabolin. Kunde det vara så att man tänkt till och kunde åka tåg från flygplatsen? Väl där kunde jag snabbt konstatera att tåget till Margado (Margao) och sedan vidare inte brydde sig om byhålan, utan susade förbi.


Även flygplanen susade förbi på låg höjd.


Flyglatsen är belägen på en platå och så är även delar av Vasco. Därför är det många branta backar runt i Vasco. Själva centrala Vasco är dock platt och ner mot hamnen. På höjderna bygger man många exklusiva bostäder.


Nya bostäder byggs hela tiden, men leveranstiden är genom torkning av betong och monsunregn och annat ganska lång.


På den lilla ön St Jacinto ligger några hus, ett klubbhus och en trevlig liten kyrka. Man har byggt en bro numera. Då slipper man räkna på tidvattnet.


Mittemot är det kyrkogård för alla arbetslösa järnmalmspråmar. De ligger och rostar bort.


Trots att Vasco är Goas största stad, är mycket ganska pitoreskt alldeles intill centrum.


St Patrick imponerar.


Järnvägsstationen ligger nära den lilla stadsparken.

Den 15 km långa vandringen tog på krafterna i värmen och jag tar nästa del imorgon.   Lennart vilar sig femstjärnigt inatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar