Den fjärde
myten: Genom rättning får läraren
verkligen lära känna elevernas starka och svaga sidor.
4 Genom rättning slösar läraren bort värdefull arbetstid
och hinner därför ofta inte lära känna elevernas starka och svaga sidor.
Lärarutbildningen lägger särskild vikt i att ge
blivande lärare goda rutiner i hur de ska rätta skrivet material från eleverna.
I en del skolor lägger lärare ned en tredjedel av sin
arbetstid på rättning.
Det mesta av den tiden kan sparas genom att läraren
endast läser materialet och gör korta anteckningar för egen del och för
kommunikationen med eleven.
Om avsikten med
en rättning är att eleven ska lära sig någonting av rättningen, måste den
utföras av eleven själv, gärna med handledning från läraren.
Mycket ofta innehåller en rättning från elevens sida
omfattande omstruktureringar av materialet, så att en andra version uppstår.
Det ingår i arbetet att eleven skapar en långsiktig
förståelse av att skriftlig produktion ofta är en process av skrivna versioner,
kommenterade av eleven själv vid genomläsning, men också av andra, för att
sedan utvecklas i version efter version, tills man uppnått ett resultat man är
nöjd med.
För material som eleven ska publicera är sådan
arbetsgång lämplig. I andra fall är det för omfattande.
Den verkliga myten ligger alltså i att man tror
att rättningen påverkar elevens kunskapsinhämtning och utvecklar elevens
förmåga inom skriftlig framställning. Det finns ingenting som tyder på att
något sådant inträffar efter lärarens rättning. Tid och resurser i sjön.
En fokuserad
muntlig information eller diskussion är mycket effektivare och ger eleven
möjlighet att konfirmera förståelsen för kommentaren.
För att
verkligen ha nytta av korrekturkommentarer krävs mycket lång träning på snarare
författarnivå.
Detta
innebär inte att träning inom området är ointressant, men då ska det ske genom
elevers granskning och kommentering av andra elevers produktion.
Dessa
samarbeten parvis ska utveckla bådas färdighet att klara uppgiften och de ska
bägge se det som ett teamwork för att nå ett färdigt resultat. Sådan träning
bör påbörjas redan när de första skrivalstren skapas av dem.
Den del av
elevens skrivutveckling som sker vid hens användande av det egna e-postkontot,
bör undantas alla kommentarer (även om föräldrar nog bör göra kontroller genom
läsning av innehållet, så att alla faror undvikes).
Vid
publicerande på nätet som hemsidor och webbradio och webb-tv, är det viktigt
att eleven har support för att uppnå resultat att vara stolt över. Här kan
korta instruktionsfilmer finnas. Varje gång samma sak görs och samma saker sägs,
finns det troligen ett behov av en videoinstruktion, som kan kopieras och
distribueras över hela landet. Här bör teknisk support stödja. Här bör råd om
modeller för presentationsformen ge stöd.
Tid måste
också läggas för att utveckla elevens muntliga och visuella framträdanden, där
återkommande filmande med video är en del för att hos eleven skapa en
förståelse för hur denne uppfattas av publiken.
Även
produktion av enklare egna videoinspelningar i kombination med egen teater och
sångaktiviteter, bör startas under förskoletiden och sedan utvecklas under
skoltiden till något som kan presenteras för en stor publik.
Annan
förståelse och färdighet, som borde utvecklas inom området för framträdanden,
är ljussättning och ljudupptagning och ljudåtergivning via högtalare. Nivå
efter ålder.
Goa den 12
februari 2017 Lennart
Warenius
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar