fredag 3 februari 2017

Het dags promenad till Grandmother´s Hole och annat

Fyra flickor och en grabb passade upp på mig och en indier, när vi åt frukost. När arbetskraften inte kostar något blir det så.

Sedan satte jag fart nedåt marknaden och hamnen. Hotellet jag bevistade ligger alldeles vid fotbollsstadion. Rekommenderas för fotbollstokiga. Centrala Vasco är verkligen inte stort. Inom en kvadratkilometer finns allting du behöver. Centralstationen har det mesta, men personalen är tyvärr inte servicevänlig. Tre gånger besökte jag luckorna förr att söka svar på om ett tåg stannade på en station eller inte. De ansåg sig inte ha tid någon av gångerna.

Det ska finnas en tågtidtabell på nätet som jag ska ta reda på. Ersätt sedan luckorna med fungerande automater och låt personalen städa vagnarna istället.

Jag hade ställt dagens fokus på något jag hittat på kartan, men glömt att kontrollera på nätet. Ingen bra metod, visade det sig.


Om du går rakt ut från tågstationen och sex hundra meter ut mot hamnen, så kommer du till busstorget. Bakom det finns en stor marknad.



Den här fina fiskplanschen hittade jag hos en fiskhandlare.

På väg uppför dagens berg tittade jag ut mot hamnen. Inte mycket pågick.







Du gör det lättast om du tar en buss upp till parkingången eller ända fram till en av stigarna ned mot Grandmother´s Hole Beach.


I turistinformationen står det att den Japanska trädgården sköts av parken. Det är fel. Ingen alls sköter den förfallna parken.



Däremot finns där ett litet tempel som besöks ibland.


Grandmother´s Hole Beach nedanför anges som ett tillhåll för kära ungdomar. Jag förstår dem helt och hållet. Här får man mycket idylliskt vara ifred.



För första gången ser jag det annonseras: Motorcykeltaxi!











Beachen vid västra sidan av centrala Vasco är fin, ren och helt tom. Inga restauranger. Märkligt. Vid sidan om bygger man en större trafikled uppe i luften mot höjderna jag besökte.



Vascos tågstation är en av de centrala platserna. Billigaste sättet att ta sig från staden och flygplatsen är kanske med buss. Tåg ned mot Margado (Margao) är ett bra alternativ.

Åkte Lennart givetvis tåg till Margao och sedan buss hem till Colva Beach.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar