Den sjätte
myten: Läroböcker är bra för de
innehåller inte bara allt eleverna behöver kunna utan också en vettig
terminsplanering i ämnet.
6 Läroböcker
är något som blir inaktuellt lika snabbt som de kommit från tryckeriet och kan
aldrig täcka allt inom ett ämnesområde. De kan heller aldrig ge utrymme för
individuellt kunskapssökande på ett utvecklat sätt. De är dyra och ofta
onödiga. Alternativ av gratiskaraktär finns nästan alltid. Dessutom ger de
dålig träning i informations- och kunskapssökande av den typ som vårt
informationssamhälle bygger på. Oftast, men inte alltid, leder de in på
arbetsformer med underutvecklade redovisningsformer för de studerande.
Bättre läromedel kan ibland bidra med en delvis
fungerande läsårsplanering för lärarstyrd del av undervisningen. Men den
intressestyrda delen skapad av eleverna själva klarar sig utan sådan hjälp.
Lärartypen Kopiatorn
kopierar inför varje nytt läsår sin föregående läsårsplanering efter att ha
ändrat datumen i den.
Han är den siste förespråkaren av undervisning styrd
av läraren och läromedlet. Han har sällan läst någon av de sista tjugo
läroplanerna. Varför skulle han det? Han hittade den perfekta undervisningen
redan på lärarhögskolan och har sparat mycket arbetstid på att behålla
planeringen. Han älskar fortbildning, den ger honom extra tid för hans hobby
stickning.
Vi ska besöka Kopiatorns klassrum och även en kollega
till honom.
Kopiatorn utbildades i metoden Platon och lärjungarna (myt 1). Han vet att man ska
presentera varje del i arbetet på ett intressant och medryckande sätt och rycks
själv med i sina berättelser, så att introduktionerna sällan hinns med före
rast.
Som
religionskunskapslärare vet han, att när gud skapade världen, så tänkte han
särskilt på lärarna och gav dem så småningom läroboken. I den finns allt han
själv behöver känna till och därmed vet han att lärjungarna ser upp till honom
som den borne ledaren och allvetaren. Han ser givetvis detta som sin främsta
uppgift i livet.
Han börjar
alltid lektionen med att vänligt utbyta tysta blickar med sina utsedda
ordningsmän i klassrummet och de vet att de ligger bra till för de högsta
betygen.
Han är noga
med detaljerna. Pennor, läroböcker och anteckningar ligger ordnade på katedern.
Samma ordning inpräntar han även hos sina lärjungar.
Lyssnen I
noggrant, skall intet fattas eder!
Sakta går
han igenom dagens läxförhör, alltid milt blickande på den svettige lärjungens
försök att minnas föregående lärotexter. Eventuella misstag hjälper han bara
genom att själv citera läromedlet perfekt utantill.
En snabb genomgång av vilka
lärotexter som ska memoreras till nästa lektion och så snabbt över i den
effektiva övningsboken.
För att
eleven och dennes föräldrar ska få en känsla av att man arbetar sig igenom
mycket omfattande texter och kunskapsmaterial, är övningsboken så upplagd, att
lärjungarna bara behöver fylla i ett enda ord som fattas i de färdigskrivna
texterna.
Lärjungen
ska alltså läsa igenom texten och komma på vilket ord som fattas. Men det är
helt i onödan. Det är ju bara att försiktigt i smyg slå upp det aktuella numret
i facit längst bak och sedan fylla i ordet. Problem uppstår dock vid enstaka
tillfällen vid rättning, eftersom det förekommer att det står fel i facit.
Kopiatorn är
dock milt inställd till dessa misstag. De visar ju endast att lärjungarna har
en rättmätig tilltro till läromedlet.
I andra
änden av den långa korridoren undervisar Kopiatorns kollega också i
religionskunskap. Kopiatorn har vänligt försökt att hjälpa sin unge kollega
till rätta i yrket, men inte funnit något gensvar.
I detta
klassrum är det en enda röra. Eleverna står ofta framme vid katedern och det är
svårt att se var läraren befinner sig. De pratar om samtal på något de kallar
för Skype med urinnevånare i de mest avlägsna länder och med märkliga
religioner. Märkliga redogörelser för religioner och tankar, som inte
lärjungarna behöver veta så mycket om. Och vilka hedniska riter de har för sig!
En elev
visade en film tagen med sådana där vildar som bor i Indien. De tror visst på hur
många gudar som helst!
Det är
beklämmande att se hur kollegan slänger bort värdefull undervisningstid på löst
prat om olika människors sätt att ha religiösa föreställningar. Låt vildarna ha
sina tokiga idéer för sig själva och koncentrera arbetet på Religionen.
Det är också
upprörande att se hur kollegan förvrider huvudena på sina lärjungar genom att
släpa runt dem på alla möjliga ställen på stan. Sist var de visst i nån sån där
självmordsbombarbyggnad de kallar för moské.
Priset tar
väl ändå en diskussionskväll de ska ha, när olika föräldrar presenterar sina
familjers relationer till religionerna. Det där är privatsaker! Låt arbetet
röra kunskaperna istället.
Tack för
besöken! Då ska vi summera lite om inlärning och behovet av läroböcker.
Om mina barn
skulle ha fått välja mellan mina egna lektioner jag bevistade i skolan i ämnet
religionskunskap och att istället titta på alla program om religion på
Kunskapskanalen och UR, hade valet varit lätt för mig och barnen. Men det hade
känts lite konstigt för dem utan kamraterna förstås. Vi hade fått bjuda in dem
också till tv-soffan och de intressanta samtal vi kunnat haft.
Den bild jag
får via läromedel och den utvecklade bild jag får genom bra
informationsprogram, samtal med religionsutövare i alla möjliga religioner,
kanske rentav deltagande observationer och upptäckande av religioner det aldrig
stod en rad om i böckerna, går inte att jämföra. Om gud skapade läromedlet åt
lärarna, så har han ångrat sig för länge sedan.
Vi har här
ett exempel utifrån alla kunskapsämnen som skolan ska arbeta med. Jämförelsen
kommer att vara likadan, oavsett vilket ämne vi väljer.
Observera
att jag inte dömer ut boken som läromedel, bara läromedlen. De för skolan
producerade och komprimerade.
Vad är då
anledningen till att fortfarande läroböcker används i så stor omfattning
fortfarande. De beställs trots allt inte bara av sådana världsfrånvända
stofiler som Kopiatorn, utan hamnar i de flesta klassrum och i de flesta
utbildningssammanhang.
I högre
utbildningssammanhang är det som står i läroböckerna i alla fall mycket mer
omfattande och djupgående, även om många lärare förhåller sig väldigt
försiktiga till att kritisera innehållet och att döda sina älsklingar. Högre
utbildning är absolut inte samma sak som en högre klass på undervisningen.
Snarare tvärt om.
Ibland kan
jag se 40 studenter inte fatta någonting av ett ämne vid universitetet. Ändå
godkänns alla. Senare kan jag läsa böcker av professorer byggda på samma
missförstånd, som studenterna visade upp.
Den främsta anledningen till boken är
förväntningen. När får vi våra böcker, då?
Går man en
kurs ska det vara en undervisningsbok man utgår ifrån. De flesta, såväl lärare
som deltagare, har en tendens att se boken som kursen. Allt utgår från boken.
Det är kanske en nybörjarkurs i släktforskning.
Det finns en
kursbok, beställd av förlag, utbildare och högt önskad av deltagare. Den delas
in i kanske tio delar, av den anledningen att deltagarna i kursen ska träffas
tio gånger.
Detta vet
oftast författaren och tillhandahåller kanske en kursplan för tio gånger. Inga
problem och de hundralappar boken kostar är inget farligt för deltagande.
Efteråt kan man ju alltid slå upp i boken, om det är något man glömt.
Alternativet
vore här att man före kursens gång får några tips på att söka information på
nätet på en del ställen och dessutom samla på sig all möjlig information man i
övrigt hittar, tills man träffas vid första tillfället.
Boken kommer
att vara mer systematisk med sin information. Författaren är duktig och
erfaren. Men variationen av informationen kommer att vara bättre från nätet och
förståelsen för uppgifterna säkert också bättre.
I den här
kursen finns det ingen motsättning. Ta information både från nätet och från
boken. Tio år senare är dock antagligen boken inte värd så mycket längre
informationsmässigt sett. Allting har ändrat sig.
Svenska
skolor och även svenska politiker har sett det som något positivt med
gåvoläromedel. Så länge det gällde att bygga upp utbildandet av det svenska
folket, var bilden viktig. Numera är det väl inte så många som är kvar i de
tankarna.
Men när
användandet av läroböcker ersätts av andra metoder att söka fakta, får
läroboken ändå stöd av idén kring gåvoläromedlet. Tänk er en gåva i form av en
lertavla med kilskrift. Trevligt, men helt meningslöst för undervisning.
Istället
”sparar skolorna pengar” på att använda gamla läromedel år ut och år in, tills
de faller samman. Ibland har jag t.o.m. sett olika matteböcker i samma
klassrum, inte som anpassning till elevernas faktiska kunskap- och
färdighetsnivåer, utan som en följd av vad som fanns kvar i bokförrådet!
Samtidigt
finns ett enormt utvecklingsbehov på läromedelsområdet för sådant
individanpassat material som ersätter klassundervisningens förlegade
förklaringar och områdesuppstarter. Genom dessa ska eleverna när de själva vill
och behöver och enligt modellen Just in Time, kunna inhämta kunskaper och
förståelse för t.ex. ett matteområde.
Vi tänker
oss plangeometri. I klass har eleverna arbetat med en rad olika laborativa
material som t.ex. Geobräden och skaffat sig en grundläggande förståelse för
area och enheterna vi mäter med. Nu handlar det om att den enskilde eleven ska
utveckla allt vidare. Eventuellt i par med någon på samma nivå.
Det behövs
ett material som stegar sig fram i området. Ett material helt överlägset alla
matteböcker som existerat. Allt arbete sker efter korta introduktioner på video
och allt följs upp med diagnostest, som talar om för eleven vad som denne har missförstått
och repetition och nytt test för att komma vidare.
Som ett automatiskt
program, men ändå elevstyrt, arbetar man mot en fullständig kunskap. Ingen
lärare i världen skulle orka matcha detta med en enda elev, men här kan
miljoner elever tas om hand samtidigt och få samma noggranna hjälp. Allt detta
utan lärarfrånvaro p.g.a. sjukdom eller fortbildning.
Dessutom
kommer programmet kontinuerligt utvärdera alla elevernas arbete och resultat
och skapa ett under lag för en förbättring av sig själv I framtiden.
Sådana
system kostar mycket pengar att ta fram, men inte i ett internationellt
perspektiv. Då blir det kusligt billigt, när kostnaderna slås ut på alla
användarna.
Vi ersätter
Platon, som de senaste tusen åren I alla fall inte har kunnat matcha
lärjungarnas behov.
Den del av
arbetet som bör bedrivas med klassen och som är ett gemensamt arbete behöver
ingen lärobok. Här räcker dagens material på internet.
Den del av
arbetet som handlar om att utveckla individens förståelse, kunskap och
färdighet behöver nästa generation av läromedel. Ställ in riktningspilen för
förlagen och läromedelsförfattarna och beslutsfattarna åt det hållet och
placera läroboken på museum!
Goa den 12
februari 2017 Lennart
Warenius
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar