Den åttonde
myten: Betyg är det bästa sättet att
ta ut de dugligaste till högre studier.
8 Betyg är ett dåligt sätt att ta ut de dugligaste till
högre studier.
Det har aldrig, trots åtskilliga utredningar och många
publicerade böcker inom ämnet, redovisats en fullständig analys av hur betygen
fungerar och hur de skulle kunna ersättas, vid intagning till högre studier.
Orsaken är egentligen väldigt uppenbar för den som tittar närmare på problemet.
Då skulle det avslöjas, att man år in och år ut låtit
betygen vara kvar utan att tidigare skaffat sig ett vettigt underlag för sina
beslut i frågan om betygens vara eller inte och deras koppling till intagning
till högre studier.
Det finns ingen fördel med betygen som
intagningsinstrument, jämfört med alternativen. Däremot finns det en rad grova
nackdelar, som ska noteras i denna text nedan.
De enda arbetsgivare som skulle våga använda sig av
betyg som anställningsunderlag, är de offentliga inrättningar, främst inom
vården, som ideligen är utsatta för att anställa obehörig personal, vilka
meriterat sig genom falska papper.
Så länge de ansökande själva kan skicka in
ansökningsmaterial i form av betyg och utbildningsintyg, kommer dessa
samhällsfarliga förfalskningar orsaka, att du kan råka ut för en ansvarig vid
din operation som saknar kunskaper!
Men det är även
så, att betygen är en betydande faktor bakom snedrekryteringen till högre
studier.
Orsaken till att betygen har behållits under alla år,
är främst att de aldrig har, trots ett flertal sådana uppdrag, tagits fram
alternativ och heller inte konsekvensanalyser. Politiskt rävspel är den enda
förklaringen till det som upprepade gånger inträffat.
Denna text har således mycken likhet med den kända förlagan om kejsaren
som var naken. Tack för uppslaget H C!
Den verkliga myten ligger alltså i att väljarna
luras att tro, att betygen har utretts enligt utredningsdirektiven från
riksdagen och att man kommit fram till att de fungerar bättre än andra
alternativ.
I denna text
diskuteras inte alls läroplanernas innehåll, samhällets mål med individerna och
samhällets verkliga krav i arbetsliv och privatliv. I texten Samhällets syn och
krav på individen finns sådana tankar utvecklade.
Inte heller
diskuteras särskilt mycket kring Intagning till högre utbildning. Detta sker
istället i texten med samma namn.
Inte heller
diskuteras särskilt grundligt problemet med att godkänna elever fast de saknar
kunskaper och färdigheter enligt målen. Detta sker istället i texten Underkänd
och godkänd.
Det är
allmänt känt hur betygen fungerar. Den som tvivlar på detta kan själv gå in på
skolverkets hemsida och läsa igenom deras egna material. Det behövs alltså
ingen utredning, bara en tydligare konsekvensanalys och en beskrivning av alternativ
för genomförande av urval till högre utbildning. Sedan kan beslut tas i
riksdagen.
Men
borttagande av betygen som intagningsverktyg till högre utbildning kräver också
en analys av vilka egenskaper hos de sökande vi föredrar för olika
utbildningar, inte bara vilka kunskaper de ska ha och beviset för att de
verkligen har de.
Ingen på
beslutande nivå inom svensk skola, inbillar sig att det går att åstadkomma
betyg som fungerar lika mellan olika skolor eller ens olika klassrum. Det är
helt enkelt en logisk omöjlighet.
Det man
under alla år har gjort i betygsfrågan, är mest att rycka på axlarna åt
problemen. I viss utsträckning har man också försökt att minska skillnaderna i
avlämnade betyg på olika sätt.
För att
åstadkomma detta och annat har man ett flertal gånger, till gigantiska
kostnader, ändrat betygssystemen. Under ett tag, då jag själv tidvis var ålagd
betygsättning, hade man s.k. relativa betyg, vilka utöver sin egen totala
ologiska konstruktion, även var helt omöjliga för internationella jämförelser.
För
säkerhets skull är utredningarna väldigt återhållsamma med information om vad
betygen över huvud taget ska tjäna till.
Lika lite har man egentligen låtit utreda vilka
intagningsbehov man har vid högre studier och hur man skulle kunna skapa
trovärdiga system för dokumentation av genomförda utbildningar och därmed
säkerställa, att vi vet vilka som har genomfört olika högre utbildningar.
I en tid, då
telefonoperatörer och andra inom IT åläggs att mycket detaljerat rapportera om
användares vanor och annat,
har utbildningsansvariga för utbildningar på samtliga nivåer i Sverige ingen
aning, vilka man meddelat godkännande till på många kurser, än mindre kontroll
över vilket betyg som delats ut. Ibland drabbar det studerande, vilka inte kan
erhålla studieintyg i efterhand.
Ibland
handlar det även om genomförda grundskolestudier, som inte dokumenterats på ett
hållbart sett och att studierna inte gått att verifiera.
Vi kan faktiskt förenkla allt och dela ut både lönesummor och
skolbetyg redan vid födseln, om vi bara noterade föräldrars inkomster,
förväntad längd och födelsemånad på året.
Detta är ganska nedslående. Ingen av dem borde få ha någon större
betydelse. Betydelsen av födelsemånaden får faktiskt skolsystemen ta på sig
hela ansvaret för. Den visar mycket tydligt ofullkomligheten med att kunna planera
för och i praktiken understödja en utjämning mellan elever födda på olika delar
av skolåret. Det finns i hemmet ingen förklarande del.
I framtidens skola finns heller inget skäl för att intagning inte
kan ske fyra gånger per år. Vid behov ska också ett barn i den svenska
sexårsverksamheten lättare än idag få stanna kvar ytterligare ett år, eller delar därav, när man
märker behov av det.
I de flesta fall sker urval av sökande, i de fall studieplatserna
är begränsade, i två omgångar. Först undersöks om behörighet att söka finns,
vilket oftast är liktydigt med minst ett angivet betyg i listade skolämnen.
Därefter söker eleven på någon poängsumma, mest eller enbart utifrån avgivna
skolbetyg.
I Sverige finns en sorts andra chans genom ett allmänbildningsprov
kallat högskoleprovet.
Nackdelen med sortering och rangordning efter skolbetyg är långt
ifrån bara den snedrekrytering som uppstår. Naturligtvis är det i samhällets
intresse att överbrygga studiesvårigheter hos elever och det borde ge större
utdelning med tanke på de enorma resurser som satsas.
De viktigaste problemen med systemen är ändå, utifrån samhällets
sett, dels att intagningen dåligt garanterar att de sökande verkligen innehar
nödvändiga baskunskaper i det som oftast anges som allmän behörighet.
Detta leder till onödiga
kostnader för den fortsatta utbildningen, i förhållande till om man istället
antagit elever vilka verkligen besitter nödvändiga kunskaper.
Vidare är det mycket allvarligt för samhället att systemet med
rätta upplevs som orättvist, då skolor sätter i system att hjälpa sina elever
med högre betyg än de i verkligen gjort sig förtjänta av.
Alternativen är två liknande system, antingen rena intagningsprov
av något slag, eller en första längre praktikperiod för att garantera ett
positivt urval och senare ett intagningsprov för rangordning av sökande. Ibland
sker inte det senare intagningsprovet, vilket leder till tveksamma
studieresultat.
Rena intagningsprov, även sådana som är bedömningsprov inom olika
konstarter och artisteri, kan säkert garantera en grundläggande kunskapsnivå av
tillräcklig grad, men är naturligtvis ibland svårbedömda även de. Det finns
aldrig någon hundraprocentig metod att skapa rättvisa enligt alla olika
synsätt.
Men alternativet att lotta ut utbildningsplatser känner nog de
flesta som mindre attraktivt.
I det fall praktikperioder av något slag inte skulle tillföra
något för urvalsprocessen är intagningsprovet säkert optimalt. En längre
praktikperiod före sökandet till utbildningen borde under alla omständigheter
leda till att fler studerande verkligen vill genomföra utbildningen till
examen.
Ibland kan det vara få elever ur en avgångsklass som verkligen
arbetar i yrket efter genomförd utbildning. Dels är detta en personlig förlust,
dels ett resursslöseri för samhället.
Ska skolbetygen då bort helt? Ja, i varje fall som instrument för
urval till vidare studier och så länge betygen faktiskt inte garanterar att
eleven har grundläggande och önskade kunskaper, duger de inte ens till att
sortera utifrån behörighetskraven.
Detta innebär naturligtvis inte att skolan slipper undan sitt
informationsansvar till elev och målsmän. Men betyg har kanske aldrig varit den
viktigaste vägen för den slags kommunikation, särskilt inte då betyget talar om
ett slags godkännande, medan eleven i själva verket inte besitter kunskaperna
och färdigheterna.
Om betyget ensamt ska garantera att eleven besitter kunskaper och
färdigheter, måste hen gå kvar tills kraven är uppfyllda.
Likaså är betygen ett fullständigt värdelöst verktyg för
utvärdering av undervisningens genomförande. Här måste i första hand en inre
utvärdering ske utifrån elevens upplevelser av sina egna studier. Eleven själv
är troligtvis den som bäst känner sina brister också.
Reparationsarbete borde kopplas till både elevens egen utvärdering
och automatiska utvärderingar i diagnosform, där eleven styr genomförandet tidsmässigt
av diagnosen och resultatet kommer både eleven och läraren tillgodo.
Det är inte bara grundskoleelever som släpps iväg från grundskolan
felaktigt.
När bara en liten del av kraven undersöks genom ett skriftligt
prov, och ett godkännande meddelas vid 50 eller 60 %, är underlaget ganska
tunt. I många fall kan en hel kursomgång sakna tillräcklig förståelse och ändå
blir till sist alla godkända. Universitetet tar inte alls något ansvar för
tveksamma undervisningsformer, vilka medverkar till dåligt inlärande.
Den blivande professorn underkänns aldrig i sin grundutbildning i
metod och statistik och är till slut, efter sin utnämning, producent av mängder
av material som baseras på dessa fel och okunskaper. Finns han? Jag har
upptäckt ganska många. Ingen vågar tala om att kejsaren är naken ibland.
Goa den 16
februari 2017 Lennart
Warenius
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar