7 Viljan
att ta upp Indiens barn från slummen
Jag började
med en rad negativa saker och då kan det vara svårt att förstå varför jag
gillar Indien så mycket.
I Indiens
författning står det att landet är ett socialistiskt land och en massa om
omfördelning för att hjälpa fattiga. Trots detta är klyftorna mellan de mycket
rika och den rika medelklassen å ena sidan och den stora gruppen av mycket
fattiga och den mindre gruppen av helt medellösa människor ohälsosamt stor.
Detta skapar en rad problem och vidmakthåller systemet med kaster som förbjöds
1947 för att skapa social rörlighet.
Genom att
studera hur de olika domstolarna uttyder rättsskipningen och styrandet av
landet utifrån författningen, är det lätt att se att kasterna lever kvar.
Som överallt
annars i världen heter rättvisa och socialt skydd pengar i Indien. Kan du inte
betala är du utestängd.
Länge var
också skolan uppdelad så att mängder av barn var utestängda från grundläggande
skolgång. Sedan några år har man lagfäst alla barns rätt till åtta års skolgång
med fria läromedel, fria skoluniformer och fri skollunch. Efter de åtta åren
heter all skolgång åter pengar och det betyder åtminstone till en del
högskolestudier för att nå attraktiva arbeten. Varje år utexamineras ca
500 000 från universitet och högskolor och många flyttar utomlands för att
få jobb. Ingen bra affär för Indien.
Enligt
beslut i högsta domstolen ska en viss del av de högre tjänsterna reserveras för
fattiga människor och deras barn. Detta beslut hänger mycket i luften, eftersom
de inte i någon särskild utsträckning når de utbildningsmål de behöver för att
kunna söka tjänsterna. Enligt vissa bedömare blir bara runt 20 % av dessa
öronmärkta tjänster tillsatta av människor ur dessa grupper genom att de aldrig
utbildas färdigt.
En av
anledningarna är barnens för svaga kunskaper i engelska. Engelska är ett slags
maktspråk i Indien, utan att kunna läsa och skriva engelska på en mer avancerad
nivå, är du utestängd. Det hjälper inte att de fattiga barnen lär sig engelska
via turisterna på badstranden eller i säljstånden. De får aldrig chansen att
behärska läsandet och skrivandet av engelskan.
Här finns en
enkel och viktig stöduppgift för hjälpintresserade människor både i och utanför
Indien. Genom Skype och e-post och andra sociala medier kan man hålla kontakt
med barnen, om man vill och därigenom stimulera deras lärande av engelskan för
fortsatta studier och i förlängningen bra arbeten. Bäst är naturligtvis om barn
kommunicerar med barn för ömsesidigt lärande. Men för att få effekt måste detta
organiseras.
Lennart talade ofta med barn på engelska, men såg alltid till att inte vara ensam med dem. Då kan du bli beskylld för brott mot barn. Jag söker barn i grundskoleåldern som är intresserade av att brevväxla med epost till indiska barn. Du kan lära dig mycket om Indien på det sättet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar