söndag 2 april 2017

Utvärderingen av resan och Indien del 7

7                   Viljan att ta upp Indiens barn från slummen

Jag började med en rad negativa saker och då kan det vara svårt att förstå varför jag gillar Indien så mycket.

I Indiens författning står det att landet är ett socialistiskt land och en massa om omfördelning för att hjälpa fattiga. Trots detta är klyftorna mellan de mycket rika och den rika medelklassen å ena sidan och den stora gruppen av mycket fattiga och den mindre gruppen av helt medellösa människor ohälsosamt stor. Detta skapar en rad problem och vidmakthåller systemet med kaster som förbjöds 1947 för att skapa social rörlighet.

Genom att studera hur de olika domstolarna uttyder rättsskipningen och styrandet av landet utifrån författningen, är det lätt att se att kasterna lever kvar.

Som överallt annars i världen heter rättvisa och socialt skydd pengar i Indien. Kan du inte betala är du utestängd.

Länge var också skolan uppdelad så att mängder av barn var utestängda från grundläggande skolgång. Sedan några år har man lagfäst alla barns rätt till åtta års skolgång med fria läromedel, fria skoluniformer och fri skollunch. Efter de åtta åren heter all skolgång åter pengar och det betyder åtminstone till en del högskolestudier för att nå attraktiva arbeten. Varje år utexamineras ca 500 000 från universitet och högskolor och många flyttar utomlands för att få jobb. Ingen bra affär för Indien.

Enligt beslut i högsta domstolen ska en viss del av de högre tjänsterna reserveras för fattiga människor och deras barn. Detta beslut hänger mycket i luften, eftersom de inte i någon särskild utsträckning når de utbildningsmål de behöver för att kunna söka tjänsterna. Enligt vissa bedömare blir bara runt 20 % av dessa öronmärkta tjänster tillsatta av människor ur dessa grupper genom att de aldrig utbildas färdigt.

En av anledningarna är barnens för svaga kunskaper i engelska. Engelska är ett slags maktspråk i Indien, utan att kunna läsa och skriva engelska på en mer avancerad nivå, är du utestängd. Det hjälper inte att de fattiga barnen lär sig engelska via turisterna på badstranden eller i säljstånden. De får aldrig chansen att behärska läsandet och skrivandet av engelskan.


Här finns en enkel och viktig stöduppgift för hjälpintresserade människor både i och utanför Indien. Genom Skype och e-post och andra sociala medier kan man hålla kontakt med barnen, om man vill och därigenom stimulera deras lärande av engelskan för fortsatta studier och i förlängningen bra arbeten. Bäst är naturligtvis om barn kommunicerar med barn för ömsesidigt lärande. Men för att få effekt måste detta organiseras.

Lennart talade ofta med barn på engelska, men såg alltid till att inte vara ensam med dem. Då kan du bli beskylld för brott mot barn. Jag söker barn i grundskoleåldern som är intresserade av att brevväxla med epost till indiska barn. Du kan lära dig mycket om Indien på det sättet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar