söndag 2 april 2017

Utvärderingen av resan och Indien del 4

4                   Taximaffian i Indien

Taxiverksamheten i Sverige har ju varit en förolämpning sedan länge och bara fortsatt åt fel håll. Först den vansinniga avregleringen och sedan myndigheternas godkännande av Ubers svarttaxiverksamhet. En svensk rodnar om Arlandaresor och skojartaxi kommer på tal.

Först med eländet var nog Polen, där man använde taxi som ett sätt att uppfylla målen med noll arbetslöshet i många år. Taxichaufförerna flydde ut i hela Europa och jobbade för vilken lön som helst med vad som helst. I vissa byar fanns det fler taxibilar än innevånare. Sedan följde Sverige, Nya Zealand och Indien efter.

Det går knappt att komma ut från flygplatser eller tågstationer i Indien. Din väg blockeras av mycket påstridiga chaufförer, som har bestämt att du måste åka med dem. Ibland är du tvungen att trycka undan dem för att komma förbi.

Om du begår misstaget att sätta dig i en bil, upptäcker du snabbt att de inte kan ett ord engelska. Visar du dem en lapp med en adress eller plats på, nickar de bara och kör dig till sin kusin istället. Han betalar dem för det. Skulle du träffa på en ärlig chaufför, hittar han i alla fall aldrig.

ATT CHAUFFÖRERNA INTE HITTAR ÄR Å ANDRA SIDAN INTE DERAS FEL!

I Delhi har man nästan inga gatuskyltar och absolut inga kartor. Man använder begreppet Blocks (kvarter) istället. Alla som bor i ett block känner till namnet, ingen annan! Du ska använda appen maps.me. Den fungerar i hela Indien till telefoner och surfplattor. Kartorna laddas ner i förväg och du behöver inte slösa med surf för att hitta. Nackdelen är kanske nedladdningstiden, men om du planerar dina resor bra redan i Sverige, laddar du ner de olika kartorna redan då. Kolla dock hur mycket plats de tar. Maps.google.com fungera också, men är online med surfkostnad. Du kan dock förbereda här också genom att ladda ner kartbilder över särskilt intressanta områden redan i Sverige.

Men det gör inte taxichaufförerna! De går istället ur bilen tre gånger per km och frågar folk vid vägkanten. Det är billigt att åka taxi, men om taxametern är på tar det ändå en del rs för att få alla svar och ibland pekar folk åt fel håll i sin välvilja.

Knappast någon chaufför kunde engelska i Bombay heller, men där är det något lättare att hitta. Bombay har ett utmärkt tågnät, där du kan öva att hänga utanför tåget i rusningstrafik. Delhi har en superbra och modern tunnelbana ända till flygplatsen. Ta inte taxi från Delhis flygplats!

En familj blev bjudna på bil med privatchaufför ifrån sitt hotell i Calangute i norra Goa. Taxi blockerade färden och släppte inte ut bilen förrän familjen gått ut ur den. Några kunder vann taxi dock inte på den olagliga manövern. Liknande händelser rapporterades i tidningarna så gott som dagligen. Taxi bär sig nästan värre åt i Indien än i Sverige.

Bäst fungerar prepaid taxi, de har ibland GPS, och du vet slutkostnaden. Bästa förarna och ibland en del engelska.


Istället för en turistbuss genom resebyrå kan det löna sig att, oftast för dollar, köpa förare och lagom stor taxibil för en rundresa med hotell, guide med ganska många språk kan ingå. Ibland är måltider möjliga att få i priset, men det verkar inte löna sig. Du köper mat oftast billigare på vägen genom att välja bort fina duken.

Lennart betalade inte för bordsduken någon gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar