4 Taximaffian
i Indien
Taxiverksamheten
i Sverige har ju varit en förolämpning sedan länge och bara fortsatt åt fel
håll. Först den vansinniga avregleringen och sedan myndigheternas godkännande
av Ubers svarttaxiverksamhet. En svensk rodnar om Arlandaresor och skojartaxi
kommer på tal.
Först med
eländet var nog Polen, där man använde taxi som ett sätt att uppfylla målen med
noll arbetslöshet i många år. Taxichaufförerna flydde ut i hela Europa och
jobbade för vilken lön som helst med vad som helst. I vissa byar fanns det fler
taxibilar än innevånare. Sedan följde Sverige, Nya Zealand och Indien efter.
Det går
knappt att komma ut från flygplatser eller tågstationer i Indien. Din väg
blockeras av mycket påstridiga chaufförer, som har bestämt att du måste åka med
dem. Ibland är du tvungen att trycka undan dem för att komma förbi.
Om du begår
misstaget att sätta dig i en bil, upptäcker du snabbt att de inte kan ett ord
engelska. Visar du dem en lapp med en adress eller plats på, nickar de bara och
kör dig till sin kusin istället. Han betalar dem för det. Skulle du träffa på
en ärlig chaufför, hittar han i alla fall aldrig.
ATT
CHAUFFÖRERNA INTE HITTAR ÄR Å ANDRA SIDAN INTE DERAS FEL!
I Delhi har
man nästan inga gatuskyltar och absolut inga kartor. Man använder begreppet
Blocks (kvarter) istället. Alla som bor i ett block känner till namnet, ingen
annan! Du ska använda appen maps.me. Den fungerar i hela Indien till telefoner
och surfplattor. Kartorna laddas ner i förväg och du behöver inte slösa med
surf för att hitta. Nackdelen är kanske nedladdningstiden, men om du planerar
dina resor bra redan i Sverige, laddar du ner de olika kartorna redan då. Kolla
dock hur mycket plats de tar. Maps.google.com fungera också, men är online med
surfkostnad. Du kan dock förbereda här också genom att ladda ner kartbilder
över särskilt intressanta områden redan i Sverige.
Men det gör
inte taxichaufförerna! De går istället ur bilen tre gånger per km och frågar
folk vid vägkanten. Det är billigt att åka taxi, men om taxametern är på tar
det ändå en del rs för att få alla svar och ibland pekar folk åt fel håll i sin
välvilja.
Knappast
någon chaufför kunde engelska i Bombay heller, men där är det något lättare att
hitta. Bombay har ett utmärkt tågnät, där du kan öva att hänga utanför tåget i
rusningstrafik. Delhi har en superbra och modern tunnelbana ända till
flygplatsen. Ta inte taxi från Delhis flygplats!
En familj
blev bjudna på bil med privatchaufför ifrån sitt hotell i Calangute i norra
Goa. Taxi blockerade färden och släppte inte ut bilen förrän familjen gått ut
ur den. Några kunder vann taxi dock inte på den olagliga manövern. Liknande
händelser rapporterades i tidningarna så gott som dagligen. Taxi bär sig nästan
värre åt i Indien än i Sverige.
Bäst
fungerar prepaid taxi, de har ibland GPS, och du vet slutkostnaden. Bästa
förarna och ibland en del engelska.
Istället för
en turistbuss genom resebyrå kan det löna sig att, oftast för dollar, köpa
förare och lagom stor taxibil för en rundresa med hotell, guide med ganska
många språk kan ingå. Ibland är måltider möjliga att få i priset, men det
verkar inte löna sig. Du köper mat oftast billigare på vägen genom att välja
bort fina duken.
Lennart betalade inte för bordsduken någon gång.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar