söndag 2 april 2017

Utvärderingen av resan och Indien del 1


Varje avsnitt numreras och publiceras som egna texter. Beklagar dröjsmålet betingat av långvarig sjukdom.

Jag kom ensam iväg till värmen i Turkiet. Genom att internet inte fungerade hela veckan bryr jag mig inte om att göra en egen blogg för den resan. Jag hänger bara på dagboken från Turkietresan på den här bloggen och den blir således till sista texten till Indienbloggen.

1                   Smoggen i Delhi

Den första chocken var smoggen som mötte i New Delhi. Till en början skyllde man på nyårsraketer, men det tog inte lång tid förrän det genomskådades. Sedan var det böndernas fel. De saboterade den rena, fina stadsluften med att elda upp sin skörd eller nåt i den stilen. 

Jag åkte kort därefter bil längs den gyllene triangeln Jaipur och Agra och Delhi i retur tillsammans med en guide, fyra andra turister och en chaufför. Ingen av oss såg en enda eld som bönderna påstods förpesta hela Indien med. Jag fick aldrig något besked jag kunde tro på. Sådant händer lätt i Indien. Mina munskydd skulle jag ha ersatt med något effektivare andningsskydd, modell målarverkstad eller nåt.


Efteråt är min uppfattning något lättare, de två dagar jag var i Delhi på återresan var betydligt bättre. Men luften var definitivt inte ren. Däremot var min vistelse hos familjen Gupta i två nätter fantastisk. De tog verkligen hand om mig.

Lennart andades lättare på hemvägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar